måndag 21 september 2009

Vart tog helgen vägen?

Ja, då var det måndag kväll, och jag fattar inte riktigt vart dagarna tar vägen!
Det var tre barn här i helgen och tiden flög!
Den käre Mr X har varit med oss varje dag i helgen åxå, så det verkar som att han kommit för att stanna...... Jag är kluven till det pg min astma, men alla andra vill ju ha honom kvar.
Men visst är han fin! Här har han precit kliat sig bak örat.

Var i stan i fredags, och kunde inte låta bli att ta kort på de resterande rosorna mittemot Jacobs.
De är inte så många nu, men fina och luktar lika gott som de som blommade i somras.


Lite risig topp med knopp, men knopparna är ju så fina!


Och så lite rött i det gula.....

Gult igen...

Jag tog med barnen ner till Ljungskile till en bekant och köpte vaktelägg. Bara för att det kunde vara kul att ha dem som frukostägg. Såna hade barnen aldrig sett.
Oj va mycke tvåbenta och fyrbenta vänner hon hade runt huset!
En snygg-tupp med några hönor....
Dessa ankorna kom rakt ut i vägen när vi svängde av mot huset och gick sen S-A-K-T-A framför bilen tills vi parkerade. Så nära att jag knappt såg dem! Säkert med flit!

Några lite större ankor....

Snyggtuppen by him self.......


Ajwon blev vädigt intresserad av kaninen. Det var väldigt tam, så hon fick chans att nosa. Henne fick jag ha kopplad, hon ÄLSKAR att springa efter fåglar!

Sådana här har jag haft! Fast bara fyra stycken. Här var det rätt många, vilket trumpetande det blev när vi kom nära! Vill man ha bra vakthund, skaffa gäss!

Så var det vita fyrbeningar......

Och bruna sådana.
Efter att vi sett på alla djur så åkte vi hem och lagade middag. Det började bli kväll.

På lördag stack vi till skogs. Döttrarna var på valltävling o lånade min kamera, men det blev ett kort på svampskörden i alla fall. Vi var i skogen i över tre timmar och vi hittade många liter trattisar! Alla rensade tills det var klart, det tyckte jag var superbra gjort!

De fick med sig 3 x ½ bärkasse hem, det uppskattades och jag slapp att ta hand om dem! Vi stuvade det som inte var trattisar till middagen och det blev SÅ gott!
Jag fixade nästan melidikrysset. En miss, och det var inte så konstigt. Visste inte att Enya skrivit filmmusik till Sagan om ringen. Har aldrig varit intresserad av dessa filmer.
Allt annat tog jag, med viss hjälp av Google. Kände mig riktigt duktig.
Först sa datavädret sol tills måndag kväll, sen smög en kallfront in. (Maken har hittat en sajt som visar vädret just i vår socken om man vill. Den stämmer ofta väldigt bra.)
Halmen var nästan pressad, alla hade fått sitt av den utom det vi själva skulle ha. Det låg kvar.
Maken vandrare runt hela söndag fm, hur gör vi? Torkar det efter nattens dagg? När kommer regnet?
Det blev pressat det mesta, men en sträng blev kvar. Den blev för blöt, gick inte att pressa. Den lär bli nerplöjd, pressen är satt på vinterförvaring idag.

Det var rätt gott, efter att ha kört hem barnen, att sitta med en kopp te i köket på kvällen o se på regnet!
Jag gillar hösten, så länge det inte regnar många veckor i sträck.

1 kommentar:

bc owner sa...

Jag har en tupp av samma ras som knatar runt här på gården. Han är inte lika snygg längre. Ruggningen har börjat.:-/

Du hann nog se mer hos henne än jag gjort de få gångerna jag varit nere och hälsat på sedan förra sommaren.

Vallningen gick bättre igår. Inga dumheter med dina får. ;-)

Kramkram