torsdag 24 september 2009

Höstbetraktelse runt "stôva"

Försökte ta en bild på Mr X när han var kelig. Precis när jag tryckte av, så hoppade han upp mot mig. Men jag tycker att kortet blev rätt kul för att vara misslyckat, trots allt.
Upp och ner och fram och tillbaks.....

En rovfågel satt så fint på en grannes balar. Men inte när jag stannade bilen, då flög den! Är kanske en av ormvråkarna som häckat ovan huset och börjat skria vid 5-6 varje morgon o över hela dan i somras? Jag var lite trött på dem ett tag, speciellt på morgonen.

Smulgubbarna och smultronen har kommit in i en andra andning. De blommar för fullt o sätter kart. Speciellt smulgubbarna som ruttnade bort i regnet i somras har en massa kart. Nu får vi se om de hinner mogna...

Gick bort på gärdet när jag rastade Ajwon. Det ska ju vara bra luft när det är lav på träden. Vi måtte ha gott om bra luft här om det stämmer! Denna rönn har tappat bladen och är nu röd och grå!

I veketågen finns det puppor. Kommer de verkligen att klara vintern, och vad ska det bli?

Det här trädet välte när mina barn var små. Ca 20-25 år sen. Det växte upp 4-5 stammar längs med den fallna stammen. En hel del barn har lekt här. Nu är det bara tre stammar kvar. Men det är vackert.

Från andra sidan...

Roten håller fortfarande den relativt stora stenen i ett järngrepp. Efter så många år!
Det "poppar" under stövlarna nu, när man går under rönnarna nu. Hälften av alla dessa rönnbär vi haft i år ligger nu på marken.

Fick två fina hortensior i juni när jag fyllde år. En rose och en blå. De blev fula på altanen till slut, men när jag satte ut dem i trädgården , så fick de lite färg tillbaka. Så nu kan jag njuta av dem en gång till.

Har köpt en liten borstnejlika. Jag gillar dem, de är så fina, trivs varsomhelst, och luktar gott.

Även kaprifolens blommor ruttnade i somras, nu blommar den på riktigt!

Det är inte många höstar kärleksörten blommar hos mig. Små gröna larver brukar idka kalhugge på både blad och blommor. Men inte i år.
Humlen har gjort som jag ville, med lite överkurs. Den har tagit sig upp till nocken på vedboden, och sen upp i björken ovanför. Det ljus till höger ovanför taket är humlekottar i björken.


Vresrosorna arbetar på att göra fina nypon. Mamma plockade, klöv o tog ur fröna och torkade nypon i ugn till soppa. Både nyponros och vresros. Den soppan rev ibland i halsen, med de där himla kliborsten, men den var väldigt god. Hos mig så får fåglarna nyponen. Jag är latare än mamma. Vi kan inte jämföras på samma dag!

Lärkens kottar har sett likadana ut sen i maj. Mognar de inte första året? Jag väntar på att plocka av några för att torka o spara till pynt!
Mamma ja, hon (och pappa) var duktiga i trädgården, med sådd och skörd. Hela sommaren, när jag tittat på alla plommonkart som blev i år, så har jag hört henne i nacken;
"Du måste gallra! Gallra hårt! Annars blir det inga fina plommon!"
Jag har inte orkat, nu kommer straffet.
JA MAMMA! Jag skulle gallrat!
Trädet orkar inte med alla sina barn. Plommonen skrumpnar innan de är färdiga.
Där fick jag.
Vi har plockat av en hel del, ätit och gett bort. Ändå ser det ut så här. Med ca 70 % skrupna plommon nu.

Gullriset trivs vid en skyddad vägg. Det vill ta över, jag får hålla tillbaka det i rabatten hela säsongen. Kul att ha nån blomma som blommar nu. Får tänka på det, o köpa nån mer höstblommande perenn, kanske?

Ormbunken har börjat vissna, döljer inte alls hundgården så bra längre.
En stor plommongren knäcktes tidigt av tyngden. Vi sågade av den nu och plockade av plommonen. Och det knepiga är att på den var det minsann inga skrumpna plommon!
I princip alla var stora och fina. Förstår inte riktigt. Trodde att det bara skulle bli "skräp" på den.
Baljan blev nästan full!

En liten nattsuddare som var väldigt trött när jag släppte ut den från altanen. Jag kunde hålla den länge. Den var vackert senapsgul och hade stora tjusiga antenner.

Släppte ut den i en buske så att den kunde sova klart.
Det är inte lätt att vara en nattsuddare!

Inga kommentarer: