tisdag 22 september 2009

Uggen!

Jag var så uggen igår. Satt med papper halva dan, det gjorde väl sitt till. Så på eftermiddagen, när jag gått ut med hunden, så bar jag in höstens första vedlåda.
Vi eldar i en spis i köket, och har veden i bananlådor.
Jag har ett lager som i princip räcker en säsong i de lådorna i vedbod 2. I vedbod 1 hamnar den råa veden, den kommer i låda efter ca ett års lagring, då den har torkat bra.
Så min ved värmer många gånger!
I alla fall, så tog jag in den första lådan och tände i spisen.
Det kan vara svårtänt ibland, med kall skorstenspipa, men igår blåste det så det gick bra. Annars händer det att Lytsens dimma lägrar sig i köket och all go värme får vädras ut.........

Sen satt jag i köket hela kvällen och bara njöt av det blev varmare hela tiden!
Underbart behagligt!

1 kommentar:

bc owner sa...

Önskar att jag hade en braskamin eller liknande uppe. Brukar sitta i pannrummet och mysa. Det sprakar och knastrar så gott om elden.
Det är verkligen en mysfaktor, speciellt nu när hösten gjort sitt intåg, inte bara ute utan inne med.

Kram & natta...