söndag 13 september 2009

Skuta, traktorer, svamp o näsor...

När jag varit på museet så fick jag syn på en fin båt vid kajen. När jag var lite så var det många skutor i vår hamn i Hamburgsund. Pappa hade en ett tag, fast större, den hade tre master.
(Den var den grannaste av alla, med guldmålat i för och akter. Svanen!)

Denna var från 1913. Kul att nån vill renovera och hålla de gamla skutorna vid liv. Annorlunda namn. Godnok. Undrar vad det betyder. Låter isländskt......

Väl hemma, så kollade jag in maken. I lördags harvades det. Det är tålamodsprövande, tycker jag. Runt, runt, fram o tillbaks. 1-4 gånger per gärde. Måste ju kännas som ett evighetsjobb!




Dubbelmontaget på, för att inte packa jorden för mycket.

Mina svampar växer varje dag...
Och vad är det som tittar upp ur gräsmattan! En liten strävsopp, den 5:e i år.

Jag plockade in lite rönnbär och tog fram tandtråd och en nål. Lade till Lönn-näsorna.
Satte mig och såg på "Här är ditt liv".
Vad blir det av allt detta?
En lönnbärsgirlang! Den ska hängas i altandörren i morgon!

Tycker det blev väldigt vackra färger!

Inga kommentarer: