torsdag 3 september 2009

En vinglig promenad i skogen

Ja, nu har jag varit i skogen igen. Det blir som ett gift, det där. Men både jag o hunden får en promenad, och jag får med svamp mm, hem. Tog lite kort på alla möljiga svampar, tänk om jag visste om de går att äta!

Denna lilla koloni var fin.

Min ena dotter hade påstått att trattisarna redan var här, men jag har knappt sett några. Men denna gång! Det började lite försiktigt.

Visst är de vackra med sina gula skaft, och lätta att upptäcka.

Fortfarande bara några få.......

Ett par fina pepparriskor. dem plockar jag ibland, kokar, varvar med dillkvistar, lök och grovsalt. Förvarar kallt, vattnar ur och gör "sillsallad" fast på svamp.

Det har bara varit jag som tyckt det är gott, så jag har svamp i jordkällaren sen förut. I år får de stå!

Fina att se på med sin lilla puckel i mitten.

Så började det bli lite mer trattisar.


Bakom en liggande gran lyste det gult. Dem SKULLE jag bara ha.

Tänk vad de dåliga benen kan klättra bara de är motiverade!
Ajwon vet att hon ska stanna när jag gör det......

Men tycker att jag är SÅ trist!

Dessa svampar var svartlila och väldigt vackra. Kremlor? Vet ej.

Årets första flugsvamp! Ialla fall för mig.

Vet ej vad men dekorativa.

De här svamparna lyste nästan, i ljuslila. Observera den till vänster som brottas med en kotte om platsen i mossan.

De små, små vita till vänsterser nästan utslängda ut, i ett dekorativt syfte.

Här har råbocken sparkat rejält. Ajwon började skälla o muffa och ville iväg in i skogen här, hon hörde/fick vitting på nåt, men jag ropade på henne. Endast hon vet vad det var, rådjur, älg? Jag vill helst inte träffa sådana saker, så jag väsnades extra mycket ett tag....

Det var backe upp o backe ner, det värke i benen, men jag var på svampjakt, så det nonchalerades helt. Jag funger helt klart bäst på platt mark.

Tålmodig hund väntar när jag plockar trattar.

När jag var liten kallade vi detta för trollsnor, men jag gissar att det egentligen är en sorts svamp.... Eller?

Har man sett filmen "Trolltider" så kan man ju undra!

Sen kom de i stim! Okey då, dotern min, nu håller jag med! Det finns trattisar!!

Kolla i höger hörne! Fick precis stop på Ajwon här. Hon ska ju alltid fram till mig när jag stannar. Varenda gång!

Tog egentligen kort på de större ljusa svamparna, såg trattisarna först efteråt!

Denna fick stå kvar! Tänk så det kan bli!

Jag har INTE fejkat detta, hittade den så, växande i stubben.
Så ett gäng snygga svampar till.

Lite taggsvamp strax före hemfärd.

"Ja, men ta dem då, matte!" Nu vill jag HEM. Det börjar bli matdax, faktiskt!!!

Dagens skörd. Hittade t.o.m en liten citrongul slemskivling idag.
En bekant fick de flesta trattisarna, hennes korg blev halv. Orkade inte ta hand om allt.
Även det här före detta trädet släpades med hem från skogen. Vet inte än hur kort den ska bli, eller vad den föreställer. Men det kommer. Det var en sån läcker böj på mitten på den.....

Detta blev kvar till mig. Mer lagom att rensa.

Hittade vad som nog blir årets sista blåbär. Nu faller både blad och bär på risen. Men det blev en lite skål till mig i alla fall.

Svampen förvälles o hamnade i kylen. Åker till frysen i kväll.

Det blev ca ½ liter. Gott när det är både kantarell, sopp, taggsvamp o trattisar i grytan.



Det blir fint att ta fram i vinter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst finns det trattisar,jag har ALLTID rätt :)