torsdag 10 september 2009

Snart tröskat klart för i år!

Vädret har varit bra även idag. En härlig dag, men ingen blåst, så det var ju så VÅTT i markerna fram till eftermiddagen. Jag klippte klart gräsmattan och runt min pallodling. Det rann om sladden, och gräset kom knappt in i klipparen. Men det gick bra ändå, jag tömde behållaren när den var halv, så klipparen orkade med resten gräs åxå. Så snyggt det blir när det varit vildväxt och blir kort. Känns så gott att JAG har orkat klippa åxå.
Maken tröskar idag med. Nu är han nästan klar, har bara lite kvar på arrendegården, det ska av i morgon.

Han körde och körde......

Han körde även fast, igår, det är BLÖTT i nerkanten av det gärdet!

Då blir det så här snyggt!

Efter tröskan kört av havren så gick älgen en sväng i däckspåret. Kul. Jag har inte sett en älg på många år. De finns alltså!

Rastade hundarna på stubben idag med, så jag kunde plåta tröskan.
Troy flirtar med kameran hela tiden, och bra kort blir det.
Sen när vi kommer till bäcker så ska de bada, Valle o Troy. Aldrig Ajwon, hon är ju en DAM! Hon står på dikeskanten och gnyr och väntar på att de där amöborna ska komma upp igen så hon kan jaga dem. Hon vill INTE bli våt! Pojkarna mockar gräl i vattnet och behöver knappast provoceras för att springa i vattnet igen.....och igen.....och igen.

Lite svåra att fånga på film, med all vass, men det gick till slut.

"Vadå, ska vi redan gå upp?"

"Okey, ska bara ruska mig lite!"

Tröskan går fram och atter som vi sa hemma och kärran fylls på.

I kanten på vallen missades lite klöver när vi slådde. Den blommar så fint nu. En bukett med hem blev det.

Så var det färdigtröskat för idag, och dags att se om det finns nån halm värd namnet på de gärden som tröskades sist det var fint väder. Några strängar fick han allt ihop, gubben min.
Helt svart har den inte hunnit bli, i alla fall. Först kör vi ner.......

Sen kör vi upp. Tills hela gärdet är "krattat" i snygga strängar. Det blir lite halm till fåren i år åxå! Det såg illa ut ett tag.

Att det är höst det märker man nu. Löven faller lite smått från mina björkar på tomten, och rönnbären djupnar i sin vackra röda färg.

Jag har inte många flugsvampar sett i år, men denna växer på tomten. Så vackra de är! Ska försöka ta kort varje dag nu när den spricker ut. Om barnen klarar av att låta bli den nu i helgen.....
Detta exemplar var lite snigeläten, den har en håla i foten, och där har en spindel placerat sig för att jaga!

Även idag var det en luftballong vid horisonten. Perfekt ballongväder!

Plockade äntligen lite plommon idag. Nu kommer de väl att mogna alla på en gång, när de har segat så länge. De var väldigt goda.
Tänk när jag pallade plommon ute på Hamburgön i min ungdom, va arg gubben blev som hade trädet! Då sprang jag fort!
Nu har jag mer än jag behöver, finns ingen anledning till såna hyss!

2 kommentarer:

bc owner sa...

Vilken tur att vovvarna har en sån snäll 'mormor' som tar med dem ut på såna mysiga promenader. De får ju t.o.m bada.=D

Visst är det mysigt nu när hösten kommer. Färgexplosionen är så mycket större än på våren.

Kram Jenny

Jenny sa...

Vilka härliga BILDER!!
Älskar den där Ajwon ruskar sej så det stänker högt och lågt!!
Och dom på traktorn i slutet...på det stora gärdet...
Och flugsvamparna!
Ja, hösten ÄR härlig med allt sitt.

Gubben min jobbar nu i helgen, och är inte färdig med tröskeriet.
Och tack och lov så SER det åtminstone ut som att högtrycket ska hålla i sej ett tag till.
Så han vet nog vad han ska göra i nästa vecka när det blir lite ledighet från "busseriet"!

Ha en go helg!