söndag 13 september 2009

Skörd och sådd.....

Det blev en girlang till altandörren. Alltid gläder den nån, mig tex.

Mina fina svampar lever farligt. Den stora avverkades idag av en mördarsnigel. Tänk att inte ens svampgift biter på de asen!

Den lilla börjar växa till sig. De är så vackra!
Även den lilla avverkades idag. Av barnbarnet. En kille på tre år kan ju inte låta en färggrann svamp stå kvar. Plocka upp och kasta rund, bara! Så nu var den sagan slut. Det var ju skönt att han inte provsmakade i alla fall.

Den fina soppen på gräsmattan stekte jag ikväll. Liten o fast, ingen mask. Den var god.

Vi var på kalas idag, hos lillkusinen. Liten är hon inte längre i o för sig, fyller 16 år nu.
Då var yngsta barnbarnet väldigt tjusig i rosa spetsbrallor.

Dessa äpplen är av en mystisk sort. Min äldsta petade ner en äppelkärna i en krukväxt för kanske 25 år sen. Det blev ett litet äppelträd. Jag trodde inte mycket på överlevnad, men vi satte ut det i trädgården. Vi har haft en trädgårdskille här, han beskar det när han ändå höll på med andra träd o buskar. Det har haft ett par äpplen i ett par år nu. I år har det hela 7 äpplen. Roligt.
Sort vete katten, hon älskade mest Granny Smith. Jag har lärt mig att om man ympar en av grenarna på ett annat äppelträd så kommer den ursprungliga sorten fram. Tänkte hon skulle göra det, men än har inget hänt..... Hade varit lite kul att veta. I år kanske de sitter kvar tills de är klara så man kan smaka av dem! Kanske.



Idag sår han, gubben. Det ska bli vete på trädan.
Han tog kalaspaus, det är ju inte nåt regn på gång, men sen var det traktorn som gällde igen.
Det är väldigt mycket kajor nu, de är med traktorn hela tiden. Det kan ju dyka upp lite mask!

Ikväll var det klart. Imorgon ska vi leta upp 8 lamm som ska till slakt på tisdag. De ska iväg tidigt på tisdag förmiddag. Mellandottern kommer ut o vallar ihop dem nu när den yngsta jobbar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fin pik ang äppleträdet....

bonnmoran sa...

Jo men visst!

Jenny sa...

Vilken tjusig girlang du fick till där! Va kreativ du är...(:

Och det där med äppleträdet lät ju helmysigt. Tänk att det kan bli ett stort träd av bara en liten kärna?
Såg att "någon" kände sej lite "pikad" här i kommentarrna.
Tror nog att du fick fram budskapet på ett fint sätt där.

Höstvete. Det ska det sås här också.
Men i dag tröskas det raps. Hoppas det funkar och att det inte är "för vått i backen".....
Tänk så mycket jobb våra Gubbar lägger ner. Och tid!
Och ändå sjunker bara spannmålspriserna. Maltkornet är ju skrämmande lågt nu. 50 öre tror jag han sa, och förra året var det på över 2 kronor.
Jisses, säjer jag bara....):

Neee...det blir nog mest höstvete detta året, för det ger väl mest nu, tror jag.
Ha det gott nu och var rädd om dej!
Kram, Je....FLISAN, var det ju nu!
Hehe...knasigt det kan bli!