tisdag 15 september 2009

Kompasspromenad

Var på sjukgymnastiken, träffade min sjukgymnast efteråt och hon gick igenom min så kallade kropp.....
Jag fick en övning till, en svår balansövning som jag inte får göra utan att nån håller i mig. Så nu kan jag inte gå dit som jag vill, får anpassa mig till de timmar nån sjukgymnast är i lokalen.
Jag fick även tjing på att vara med i en balansgrupp, nästa gång de startar upp en ny sån.
Jag har så dålig balans nu, måste ha stav i skogen för att kunna ta mig fram.
Så det är ju bra att de bryr sig, men jobbigt att jag bara blir sämre.
Väl hemma hämtade jag alla hundar, jag hade fått en ide´ Jag skulle gå i skogen efter kompass!
Så jag gav mig iväg , ställde bilen och gick söderut. Här skall jag gå åt söder hur skogen än är......
Först var det storskog, det var ju inga problem. Trodde jag hittat trattisar, men det var det ju inte! Jag tror de heter slemmurkling.
Sen..... Jag kom in i ungskog, med betoning på ung. Kanske 10 m höga granar, tallar, björkar. Tätt växte de. Det enda jag fick i korgen var barr o löv, och jag stack mig här, slog mig där, fick pinnar in i sidan mm, mm. Där var för bedrövligt att gå. Mycket svårt att ta sig fram. Svor allt lite över mina idee´r. Kom till slut fram till ett berg. Hur kommer man upp på det? Hundarna kom ju upp lite överallt, men klumpetossan fick gå en bra bit längs med berget för att komma upp på det. När jag väl tagit mig upp så kom denna i min väg, så jag fick backa o gå runt. En gigantisk rotvälta. Bara halva fick plats på kortet.
Tittar man in i håligheten så ser man dagens första svamp! Men den fick stå kvar.
Svampen.

Sedan började det bli en o annan sopp.
Sådana här vita var det massor av. De är så vackra. När för en gångs skull solen inte skiner på dem så de blir illvita, så zoomar jag in för mycket.... Typiskt!

Så kom jag då upp på bergets topp. Fortfarande på väg mot söder. I ljungen, av alla ställen ser jag en kantarell! Lyfter på ljungen, och där var en 8-10 st stora kantareller som bara väntar på lilla mig! Har aldrig hittar kantarell i ljung förr!

Sen drog vi åt vänster, mot vad vi gått innan, och efter att jag gått runt en mindre göl, så kom vi in i lite äldre skog. Ibland gick jag efter hundarna, för de hittade djurstigar som var hyfsade att gå på. Ibland gick jag efter kompassen. Då o då hittade vi kantarell o sopp och när vi kom ner i storskog, en hel del taggsvamp! Korgen blev full!
Så kom vi då fram till det ställe jag gissat att vi skulle landa. Ett gärde mitt i skogen. Kul att jag hade såpass koll på kompass o höger o vänster! Men..... Där var det vatten. Jag hoppar inte över småbäckar längre! Kan inte.
Den första var hyfsat smal, så den kom jag över med stavens hjälp. Tack o lov för stavar!
Större bredd än detta går inte.

Den andra fick jag vada lite i för att komma över. Det gick bra, vattnet var lägre än stövlarna. Sedan fann jag lite, lite trattisar när vi närmade oss bilen.
Det blev lite att ta hand om idag åxå.



Väl hemma lagade jag middag till familjen o rensade svamp. Sen var den dan åxå slut.
En liten morotsgubbe var med i påsen denna gång.
På plommonträdet finns det några tvillingplommon i år.
Undrar hur de blir sådana?

På kvällen stod tre middagsrätter och svalnade på altanen. Då fick vi oväntat besök! Och fick plocka in köttbullar mm som var ute, för herrn ville inte ha Gevalia utan MAT!
Efter lite rabalder mellan honom och Ajwon så kom han in. Gick och kollade in alla rum, och Ajwon var tätt bakom o såg till att han skötte sig.
Så här ser han ut. Kastrerad kille med blått halsband. Hundvan, kelig, pratglad, jättego. Hungrig. Vems kan det vara? Han verkar vilja adoptera oss, men borde väl bo nånstans? Skulle nån klocka ringa hos någon som läser här, säg till mig! Maken tror nån har dumpat den och han kan tänka sig att behålla den, jag är kluven.
Nog är han hundvan alltid!

Detta jag skrivit hände igår. Ikväll kom han tillbaka, trots att det var tre hundar i huset,
ligger just nu på en köksstol o sover.
Himla fin kissekatt!

2 kommentarer:

J den äldre sa...

Så fin, klart han skall få bo kvar!!!!!! :) Våga inget annat ;)

bc owner sa...

Kolla om ägaren bor uppe vid lärarbostäderna. Det kom en tjej till oss och frågade om vi träffat på en kastrerad hankatt. Beskrivningen på honom passar in på den hanens utseende.