tisdag 8 september 2009

Regnets alla följder o lite till.

Ja, så här såg halmsträngarna ut nya.
Gula, fylliga och fina.

Nu ser de ut så här. Tunna, mörka och det gröna från gärdet har börjat växa över dem.
De syns snart inte. Regn, regn, regn. När ska det sluta?
Många har väl sett de så kallade ensilagebalarna på vägen till Ljungskile.
De börjar få grön kalufs!!!

Äntligen börjar plommonen lite, lite grann. Det går också sakta tack vare regnet.
Räknade ut att det behövs 30 st på ett kilo. Det ÄR en massa kilo på trädet!

Stor cykeltävling var det åxå i helgen häromkring oss.
Jag var ju inte här, utan på Bondens Dag, så mig gjorde det inget att vägen var full av cyklister halva dagen. Men det är himla trist att de skräpar ner som de gör. Sånt här suger de tydligen i sig när de cyklar och bara kastar förpackningar runt sig sen. T.o.m. följebilar ska ha slängt ut skit när de åkte förbi.
MYCKET DÅLIG STIL, Uddevalla cykelklubb!!!!!
Om era tävlande måste suga i sig en massa goja, ta med påsarna hem!!!
Makens senaste fynd! Nu kan vi samla ihop ensilagebalarna på gärdet själva, nu äger vi en balklämma. Så idag har balarna hamnat där de ska, äntligen.

Allt regn och värmen gör ju att det kryllar av svamp i skogen. Fick med mig maken till skogen idag. Jag ville in på ett ställe där vi kalhuggt för ett antal år sedan, och det är så mycket sly nu.
Han hittar ju bra i egen skog och jag hittar inte riktigt själv, det är inte så lätt för en kustbo på lann alla gånger.
Han följde med, och alla tre hundarna åxå. Vi fick en lååång härlig promenad. Där vi gick har nog inga "snagare" varit före mig, så mycket svamp det var! Så fina soppar och taggsvampar fast de var bautastora. Nästan ingen mask.
Rensade o hackade. Det blev nästan 6 liter hackat innan förvällning och nog en 2 lite efteråt. Rensade i en evighet, men så roligt det var.
I skogen blev jag anfallen av något illtyg som bet mig rätt bra.
Eftersom jag hm. skrek, kan man säga, och sprang, så fick vi aldrig sett vad det var.
Jag gissar på jordgetingar. Vet inte säkert. Maken såg ingenting när han hämtade min svampkorg och gåstav efteråt. Jag vägrade gå dit igen....
Men tre stick har jag, och de syns och svider så förbaskat! Så nåt illtyg var det, det syns ju på mina armar!
Jag är ju allmänt prillig med getingar, så jag skrämde nog älgar mm i sken i skogen....
Så, nu glömmer vi den skiten nu ska jag frysa in svamp!

Inga kommentarer: