torsdag 3 september 2009

Liten trädgårdskoll

Denna ljuvliga ros, och fler därtill växer hos min vän i stan, henne jag var hos efter röntgen.
Älskar rosor i halvutsprucket läge i allmänhet och sorten Peace i synnerhet!
Så vackra!
Väl hemma så gick jag ett varv i trädgården. Där händer inte mycket nu. Men min japanska gräslök, det lilla som inte dött, den blommar. Vackra skira blommor. Denna lök har platta blad och vitlökssmak, lite kul med en udda växt.

Pepparmyntan är gles i år, ifjol var lådan smockfull.
Lite blommor har det blivit nu, i alla fall.

Några nyponknoppar överlevde mig, jag plockade av de flesta till att torka på försommaren.
Så nu lyser det nypon röda. Dem brukar jag skänka bort till småfåglarne....
Nu väntar jag på att det överfulla plommonträdet ska mogna. helst innan nästa storm!
Gissar att det är ett ton plommon på det, men så illa hoppas jag att det inte är. En bamsegren är redan knäckt, bra om de andra klarar sig. Plommonen ska det frossas i, ges bort, frysas in hela till kräm och ev. om jag orkar koka in några skalade urkärnade i sockerlag. Det gjord alltid mamma. Det är ett sinkesamt pill, men väldigt gott!

1 kommentar:

J den äldre sa...

Plommon,ja tack :)