söndag 20 september 2009

Till skogs igen!

Eftersom Valle bara muckar med Troy när jag rastar dem, och de slogs häromdan, så åkte jag till skogen med hundarna, staven, och korgen. Där mellan träden, i stockar o stenar, så är det inte lika lätt att bråka. Veterinär är dyrt!
Troy går gärna bakom mig i skogen åxå, om det är för att jag bitvis stapplar fram, och han vill ha koll på mig, eller för att få vara ifred för Valle, det lär jag väl aldrig få reda på. Vi gick i alla fall på nygamla marker. Det har varit både kalhuggt och skogbrand där sen jag var där sist. Men jag inbillade mig att hitta till mossen uppe i bergen ändå. Nya stigar var det ju med, och en del hästar har gått där, så det var inte så svårt att ta sig fram, trots allt.
Jag hittade mossen, men kom inte dit jag trodde, kände inte igen mig alls! Jag får väl gå dit en gång till o se om jag hittar till det gamla stället....
Det var så mycket blåbär kvar. De mesta blåbärslöven, och en hel del bär åxå, låg på backen, men det fanns fina bär på risen. Inte illa i mitten av september. Det är så vackert, med bara lite blad och bären som lyser. De kommer till sin rätt så fint nu.
Jag plockade 3 - 4 dl i alla fall. Sen vek jag in i skogen, så att jag var tvungen att sluta plocka....

Kom in i skogen som gubben var med och visade mig runt i för ett tag sen, så nu visste jag precis vart jag skulle gå. Inte så mycket svamp, när man går på samma ställe så snart igen. Trattisarna börjar skrumpna nu, när solen skiner varje dag.
Tyckte de här röksvamparna i botten på en gran var fina.

Hittade ett ljusblått ägg inne iskogen. Stort som ett hönsägg ungefär. Vad kan det vara för fågel tro?

Ja, det blev inte så mycket, men det gör ingenting. Det är rätt jobbigt att rensa, och nu har jag en hel del i frysen. Det var en go promenad!

Det blev en full tallrik blåbär, som intogs med socker och grädde. De fick rensas noga, för jag ramlade en gång, o hälften åkte ut på marken. Tack Valle! Men det gick bra, blev bara lite öm i knät.

Dagens fynd kan man väl kalla denna knepiga kotte.

Det blev en snygg svamp åxå, den är nu torkad och ligger i mina torkade-fynd-samlingar.

Katten, Mr X, är kvar, än så länge. Barnen älskade honom, när de träffade honom i helgen, och vi är ju åxå fast. Så det är lika roligt varje gång han vill in. Ajwon vill inte äta som vanligt. Antingen är hon väl skendräktig igen, eller så saknar hon honom, när han inte är inne! Endast hon själv vet vilket!

2 kommentarer:

jessiew sa...

Visst är det skönt och avkopplande att gå en sväng i skogen även om det kan vara eländing terräng ibland. Har börjat ta med mig Kate ibland i skogen, hon far runt som ett skållat troll.

Ibland kommer jag på mig själv, efter att ha läst/sett dina små fynd, med att se saker i skogen som jag tänker - den där hade nog "bonnmoran" gillat =)

/Jessica

bonnmoran sa...

Du får ta med dina fynd hem, kanske får du en ny hobby!