fredag 4 september 2009

Tjo uppå Backamo!

Så är det dags igen....
Bondens dag på Backamo på lördag och söndag.
Som vanligt regn. Jag borde ju vara glad över regn, hade det varit sol, så hade bönderna tröskat dygnet runt.
Nu bör jag få kunder, för vid dåligt väder brukar många bönder gå omkring på Backamo.
Men det var så vått, idag, att sätta upp grejorna, så jag var riktigt frusen när vi kom hem.
I tre dagar så har vi letat efter mitt specialsydda markistygsregnskydd till min lilla regnkrypin. Inte hittat det nånstans. maken och jag har kollat, båda två, på de flesta logiska o ologiska ställen. Borta. Ja, ja, jag har ju ett vindskydd till får som jag säljer. Det får bli det i år då.
Det blev fårens skydd, och här försöker jag sätta ihop det.

Med hjälp av make o dotter så blev det så här bra. Det blir fint i helgen. Här kan ju även kunden gå i skydd o prata om de vill.

Sen skulle alla grindar mm upp. Två vändor till Backamo med släpan blev det.

Gissa vem som ska få stå under mormors tak i helgen! Här kan hon sova och ammas fint utan att bli våt. Ja, inte ammas av mig. Jag har bara torrmjölk sen måååånga år tillbaks!

Mellandottern var med för att fixa en hage till fåren som hon och några andra ska visa hur man vallar i helgen.
Hon drog staket och minsann hittade hon inte kantareller i gräset, även inne på betet som hon hagade in!
Med ett par soppar som jag hittade, så blev det en aning stekt svamp till mig, på kvällen!
Har bara frusit in den sista tiden, så det var gott!
Idag, efter 10-12 dagar med intensiv värk, så gav jag upp, och ordinerade mig en intensivkur med kortison. Tog de första tabletterna i morse, på middagen slutade jag halta, fast det gjorde fortfarande ont. Ikväll känner jag inte mycket i foten.
De tre sista kvällarna har höger OCH vänster hand svällt upp och stelnat till två stora klor. Kunde inte räta fingrarna. Så ont!
Skrev knappt på datorn, det smärtade att trycka ner tangenterna.
Ikväll känns ingenting! Rätar ut händerna som jag aldrig gjort annat. Underbart!
Ikväll lägger jag mig värkfri efter att ha kollat på Tyst Vittne i tv.
Imorgon ska jag "bada" på Backamo. Det sägs att söndagen blir bättre. Hoppas det.
Kom gärna dit!
Måste bara tillägga att yngsta dottern ringde nu vid 21 i kväll. Hon har hittat mitt tak!!!
Vi har gått förbi det hela tiden, det låg helt synligt i en säck på ett bord på hennes vind!
Men detta vi fixat idag är trots allt bättre i år, barnvagnen får ju plats här.
Det hade blivit svårt i den andra.
Det här kommer vi att skratta åt länge!

Inga kommentarer: