lördag 1 augusti 2009

Storm, regn o skogstur

Igår var en påfrestande dag. Livliga barn o ihållande regn är lite trist. Men vi fick hitta på aktiviteter och vi överlevde, allihop.

Nu när jag har så mycket bär så har jag mixat både hallon och svarta vinbär och har i yoghurten till frukost. Det kanske inte blir så vackert med svarta vinbär, men SÅ GOTT! Den tjocknar av bären, mystiskt......


Sen till middagen blev det bara stekt mat för mig. Rödlök, squash, tomat, äppleskivor, champinjoner, ock köttgrotta + lite kokt grönt åxå, blev det på min tallrik. Sen råa grönsaker med yoghurtdip.

Nästa vecka ska jag börja sjukgympa + motionera lite mer, nu kommer veckorna att bli "normala" igen, och jobb blir det mest på helgerna. Då hoppas jag att siffrorna på vågen sjunker i lite snabbare takt. De sjunker nu med, men så sakta!




Regnet drog bort på em, så vi tog med alla barn o alla hundar och drog till skogs i stormen. Glömde både kamera och svampkorg hemma, hittade och plockade en del svamp i en hundpåse, faktiskt. De är ju oftast med och bra till så mycket!

Svampkorgen som jag har fått av mina goa töser, den har jag decopagat med hjälp av en vän. Hon är proffs på det, har det som hobby o yrke, så hon är så duktig. Lärde mig att inte klippa utan dra fram motivet ur servetten. Jag är så stolt över min korg! Har knappt haft råd att nyttja den, men nu ska det bli av i höst! Den tål alla väder, lackad med båtlack 2 - 3 gånger!





Även handtaget fick en dos av höstmotiv.....


Det var rätt lugnt i skogen, stormandet märktes inte så mycket. Vi gick en bra sväng, så att alla skulle få en rejäl dos med frisk luft. Vet inte varför, men jag tog med detta lilla ris hem. Det var en hel del lingon där vi var. Men det plockar jag helst inte. Svampar är större o lättare att plocka. Blåbär växer lite högre upp, är också lättare att få i burken. Men det lilla riset var fint, tycker jag.

Det blev lite svamp, faktiskt. De stora sopparna hjälptes vi åt med att få hem. De var hyfsade, vi fick en stekpanna svamp full till kvällsmatens smörgåsar. GOTT med varm svamp på smörgåsen!

Mätt och nöjd och ensam uppe så beundrade jag ännu en fin solnedgång.......




Mina tankar denna kväll går till de anhöriga till männen på båten som sjönk vid Koster. Jag har själv varit orolig för min pappa på havet när jag var liten, och jag minns mammas oro. Och minns tragedin i vårt lilla samhälle när min klasskamrats fiskebåt gick till botten, även den vid Koster. 6 m vågor och 100 m djup..... Inga bra siffror precis.....Och så sten i lasten. Usch!

Inga kommentarer: