lördag 15 augusti 2009

Med risk för att skryta - kantareller!

Torsdag em så började det krypa i benen, hade grejat inne hela dan. Hundarna var inte rastade heller. Kanske skulle gå till skogs en liten sväng? Gick upp i skogen hemifrån, till gamla invanda ställen.
Såg svågern komma ner med korg på armen därifrån häromdan, men vi brukar inte gå samma stigar. Så det kunde ju bli lite svamp, kanske.
Jag hittade en del kantareller direkt. Det stället har jag haft i alla år, men nu har pissemyrorna behagat att sätta bo just där! Så det var med visst besvär jag fick mina gula vänner. Myrorna var griniga och många.
Iväg en bit till, till ett annat "säkert" ställe. Var noga med att inte visa Valle vilket håll jag skulle. Han ska ju alltid rusa iväg först dit jag går.
Såg gult på låååångt håll, så det blev ett mycket skarpt LIGG!!!!!! Alla tre la sig på stört, och detta fick jag:
Gult, gult, gult...
Så himla kul!

"Å hur länge ska vi ligga här då, egentligen!!!!!!??????
Så snart jag var klar, det tog faktiskt en stund, så gick vi vidare. Det blev lite svamp hela tiden, det var så roligt! Inte för hundarna, de låg en hel del....
Under denna sten var det 7-8 stora svampar nere i djupet! Men bara tre som syntes!

Men när jag kom till dessa, så suckade jag. Och hundarna. Det tog en bra stund att "skörda" här. Otacksamma jag!


Till slut gick vi vidare, hittade ett nytt ställe åxå, får lägga det på minnet.
Gick förbi en enorma, före detta, myrstack. Undrar vem som demolerat den så totalt. Grävlingen?
Diameter på denna platta myrstack är ca två - tre meter.

Nu började korgen bli tung, och stegen också. Det mörknade lite, solen var på väg ner. På mitt sista "säkra" ställe var det nästan inget. Så tittade jag under en gran.....

Sen gick jag hem. Klockan var nästan 20 och det var kväll, benen var trötta.
Vägde korgen full o tom. Ca 3.6 KG svamp! Jätteroligt!
Sen såg jag på tv och rensadeoch förvällde till 1 på natten.
Inte lika kul, men vad gör man inte för en promenad.......

Idag, fredag har maken och jag varit hos moster i Göteborg på dan. Hon bjöd på färska frallor, inte helt fel! Sen pratade vi en lång stund.
På väg hem så stannade vi på Ikea, gick o kollade mest.
Sedan stopp i Stenungsund, hungern var påträngande, och där drog vi till med Biff med lök, rödvinssås och klyftpotatis.
Det var mycket gott. Bellas Kök och Bar hade bra service och god mat. Rekommenderas.
Nu, 23.15, så har jag bloggat klart, och ska frysa in min svamp.
Hur den ska få plats i frysen vet jag inte än, men vilja, våld och vaselin löser de flesta bekymmer. Det har mellandottern lärt mig, så det måste ju vara sant!

3 kommentarer:

Eva sa...

Är man i Stenungsund ska man äta på "Korvan".
punkt.

Härligt med så mycket kantareller.

bc owner sa...

Någon svamp har jag inte plockat men däremot var jag och Bamse på 'svamppromenad' idag.=D

Gjorde en liten film om svamparna. Du kan se den på bloggen.

Kram Jenny

Jenny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.