lördag 15 augusti 2009

Svamp i skogen men Tor var ute o for.....

Jag hade mammas kusin här i ca 2 dygn, och det var så ROLIGT!!! Hon är så härlig, och jag känner mig fysiskt äldre än henne, fast hon på papperet är 21 år äldre än mig! Jag fick då motion de dagarna! Väldigt bra, för jag försöker komma igång fysiskt efter att ha pausat hela sommaren.
Vi var ute och gick mycket, och de två isländarna här bredvid, beslöt sig för att vara så granna som möjligt. Jag tycker att de lyckades.

En granne hugger i skogen. Jag fattar inte att de där maskinerna inte ramlar ner!
Det lutar mer än det ser ut.
Även om det var mycket moln, så var det ett hyfsat väder under mammas kusins besök.
Jag gillar moln, de är faschinerande, med alla sina utseenden.

På gården var det stor aktivitet. De var två som jobbade, så trädan blev både nerputsad och plöjd rätt fort.

Tänk om vi människor samarbetade som hästen..... Du viftar mina flugor, så tar jag dina.

När jag vinkat av min gäst, på torsdags förmiddag, så blev det så långsamt. Frampå dan beslöt jag mig att dra till skogs. För att både rasta alla hundar och se om vi snubblade på nån svamp. Jag var lite tveksam, när jag såg på himlen, men, so what! Regn är ju bara vatten. Så vi gav oss iväg.

Dessa svampar blev jag glad över. Först. Men de var ju RÖDA på foten! Så de fick stå. Svampboken var hemma, och jag vill bara ha med säkra kort hem.
Jag kan ca 10 sorter, de andra får nån annan ta.
Dessa var det gott om, men de fick åxå stå.

Den här kan jag ju! Fyra stora fasta fina i en bukett. De fick gå med hem!

Det är inte illa att hitta nåt ätbart alls, när tre galningar är med i skogen. Valle har sjuhundranittio framåt, i min riktning, alltid, givetvis.
Ajwon hakar på och Troj kretsar runt lite överallt.
Ser jag nån svamp så blir det ett argt LIGG!!!!! från mig, som hörsammas direkt, och svampen är räddad. Skönt med lydiga hundar.
Det började åska, långt bort först. Envetet kom det närmare. Men inget regn.

Så vi gick vidare. I början var ingen hund speciellt berörd av oljudet. Sen drog det igång, och blev högre hela tiden. Jag gillar inte åskan, jag höll mig i storskogen. Ut på bar mark ville jag inte!Försökte att inte visa hundarna att det började bli kymigt. Fortfarande inget regn, så vi gick vidare....

Tänkte fota denna liksvamp med svart topp, av flugor, men Valle sprang förbi före mig...
Så den blev av med sina gäster och stående i sin nakenhet. Troy kom smygande, undrade vad som luktade, fnös och stack därifrån. Smart hund. Valle o Ajwon hann aldrig märka doften...
Även dessa finns det gott om, men vad det är har jag inte lärt mig än.
Kremlor, det vet jag, men det finns ju både goda o oätliga sådana.
Åskan minskade och jag vågade mig ut på vägen. Så kom då de första dropparna. Jag hade kanske fem minuter tillbaka till bilen, det var ju inte så farligt.
Men FY; VAD KALLT! med så stora regndroppar på nakna axlar! Erkänner att jag gick fortare o fortare. Väl framme så var vi alla totalt genomblöta. Jag drog av mig linnet och körde hem i bh. Det var torrare så. Torkade rent glasögonen, och försökte se vägen hem..... Inte helt lätt.


Väl hemma och torr igen, så hade jag bara mig att tänka på i maten. Struntade i allt grönt för en gångs skull och stekte potatis och kotletter. Tog melon till efterrätt. Det var mumma för ett hungrig skogstroll!

Svamp blev det bara lite, men en härlig promenad. Hade svamp till en varm macka, två frukostar i sträck. Mer räckte det inte till denna gång. Det blev goda frukostar i alla fall.
Fick avbryta tv-tittandet och ta kort på solnergången denna kväll åxå.
Den var så fin, uppklarnande, regnmoln, och en kämpande sol.



Härlig syn.

1 kommentar:

bc owner sa...

Vilka härliga bilder på himlen.=)