tisdag 25 augusti 2009

Fårkollen gav ömma knän!

Titta här vad harskrankarna sysslar med på mitt "flugdraperi"! Jag fick jaga iväg dem när jag skulle stänga dörren. hoppas att de inte fungerar som hundar, och går sönder vid sådana tillfällen!
Googlade på dem för skojs skull, och det finns 14 000 arter i världen! 350 arter i Sverige. Av harkrankar, som de egentligen heter. Det är ju en hel del, det. De kan vara allt ifrån 2 mm, upp till 10 cm i tropikerna. Faschinerande, tycker jag i alla fall, som gillar insekter.
Vi åkte till Åleslån och kollade upp fåren där. Gick dit "bakvägen", då kommer man direkt in i hagen. Bra med kommun-ansvar ibland, det var en stadig spång att gå på.

Efter att ha kikat runt oss en stund så kom vi fram till fåren. Hundarna var hemma, så det var ju ingen som hämtade dem till oss.....

Vi har några tackor plus lite av årets lamm där.
Vissa var pratsjuka,

andra var klisjuka. Den som varit klipåle till ett får vet precis hur ont det gör efter en stund. De siktar ju in sig på att gnugga på knäskålen, den är knöcklig o bra. Givetvis var jag bäst att använda, med mina onda knän. När jag inte stod ut längre, så lurade jag tackan att fortsätta på makens knän. Mycket bättre! För mig, alltså.

På väg till bilen så kunde jag än en gång notera alla rönnbär i år. Även lilla rönn var full-lastad.

Med betoning på full......
Vi hittade 3 stora fina soppar. Notera den lilla, lilla babyn längst ner på mittensvampen. Det har jag inte sett på sopp förrut.
Dessa soppar blev en av ingredienserna på lördagens hemmagjorda pizza. Gott.
Väl hemma så var det pannkaksdags. Jag har fått en massa pannkakor från Björnerud, av en generös granne, Men så har jag mjölk o gluten att tänka på åxå. Så jag köpte färdig gluten/mjölkfri smet för första gången i mitt liv. När jag väl fått ut allt, den var väldigt segt i botten av paketen, så var det dags att testa. De var lite svårflirtade, delvis för att jag alltid vill vända dem för tidigt.
Men de fick MVG av dem som åt upp dom, så det blir nog fler av samma sort. Väldigt lättvindigt, när man inte kan glutenfritt så bra. De färdiga pannkakorna fick en stund i micron, så det blev en lättlagad måltid, fast 6 personer skulle äta.

Inte helt fel med halvfabrikat, trots allt!

Nu har jag plockat av min egna Aronia, och fick en hel del av en f.d jobbarkompis. Hon har Aronia som häckväxt. Mina i den lilla skålen, första skörden, buskarna är ett år i år.

De ska ner i frysen och saftas/syltas i höst. Har inte bestämt vilket än. Aronia ska vara rysligt nyttiga bär!

Denna kväll, i fredags, var det ingen riktig solnedgång, men vacket ändå.

Inga kommentarer: