lördag 1 augusti 2009

Till Tinget!

Ja, då var det då dags för Hornbore Ting, söder om Hamburgsund. Igår så var det ju ett gräsligt väder, idag hade vi sol o ljumma vindar hela dan. Maken o hunden tog en promenad till det lilla vindkraqftverket vid Scen på Bônn, medan vi andra var på tinget. Han har ju liksom varit där förr..... Så han fick gärna rasta hunden o sig själv.
Årets program.
En karta över platsen. Man kan gå i en lååång trappa upp på berget, där har varit en befästning, hela platsen före Heestrand kallas Slottet, pga det. Nedanför berget är tingsplatsen. Men tror det varit ting här sen 500-talet. i 17 år har Hornbore Ting funnits. Ett eldorado för alla vikingafans, och väldigt mycket fint hantverk, + vikingamat o vikingagodis. Ett skådespel är det också varje år. "Gudars skymning" heter årets teater.
Vi pratade länge med en "smågalen" norsk viking. Han busade med barnen, visade vildsvinsbetar för oss, talade om vad alla hans saker var gjorda av, och var allmänt galen dessimellan! Han hade det häftigast halsbandet av alla, enligt mig. Jag köpte en nål av ben av honom.

Han sa hönsben, jag tycker det ser ut som en jagande fågels klor..... Slipade hönsklor, kanske?

Sen sköt vi med pil och båge. Jag kom närmast med en av mina tre pilar. Sen träffade bara EN av mina pilar tavlan, men ändå.
Detta är de andras pilar, jag var ca 4 cm från äpplet. OOOOOJJJ! sa publiken, som ett sus, när jag kom så nära. Jag blev allt lite mallig, där. Med mina kassa händer, dessutom!

Vi gick ner till "hamnen" inget vikingaskepp där i år. En vikingadam sa att det blåst för hårt, och det hade det ju. Men medan vi var där så kom det! Visserligen bogserat av en liten snurra, men ändå.

Skådespelet började. Gerd ville ha Sigrids man som sin, o de hade tydligen prasslat lite... Gerd bad till gudinnan Freja om hjälp, på offerplatsen. (Gerd i vitt)

Det hjälpte, hon snärjde Gunnar ganska så bra. Freja lät även ulven gå på bara Sigrids lamm, så att hon skulle bli upptagen av praktiska ting....

Men Tor gillade inte dessa ränker, så han och Freja grälade en del. Jättarna kom på natten o stal Tors hammare, och de ville att Freja skulle gifta sig med en av dem som ett byte mot hammaren. Freja blev rasande, hon, Tor o Loke kidnappade Gerd istället och flög henne till Island, till jättarna. Gerd vägrade gifta sig med en jätte, så Tor klädde ut sig till brud. När han väl fått hammaren tillbaka slog han ihjäl jättarna.......
Loke lånade Frejas fågeldräkt när han flög iväg med Gerd. Snygg.... Han hade en svart mantel till den åxå.
En liten annorlunda publik, med äkta fjädrar kollade på allt en lång stund.
Spelet slutade , nej det tänker jag inte avslöja hur, och efter det var det först vapenvisning och sedan tvekamper med vikningafantaster. De håller tydligen till på tingsplatsen med sina kamper.

Nu vet jag en hel del om spjut, svärd, yxor och knivar.....
Denna ringbrynja har ca 22 000 ringar och väger sisådär 26 kg! Innanför brynjan finns ett tjockt tyg som skydd mot svärdshugg, så det är en varm dräkt.
Mannen tar upp sin kniv o visar. Den tar man till när svärdet åkt åt skogen och man nästan är besegrad. Den hade "bara" ca 30 cm långt blad... så lite chans att klara anfallet bör ju finnas!
Efter över tre timmar på tinget så stannade vi i Dingle och åt lite syndar-mat. Kan verkligen rekommendera killarna på "torgets" pizzeria. goda pizzor och stora hamburgare/PommesFrites-portioner för hyfsat pris, när många ska äta! Himla gott med sån mat ibland, tycker mycket om Pommes. Men bara ibland!

På hemvägen återlämnade vi barnen vi hade med oss, och åkte hem. Så TYST det är i huset i kväll!
I morgon ska jag till Fjällbacka/Kalvö till Skärgårdens Dag. De ska prata om ön. Det ska bli intressant, jag bör ju alltid lära mig nåt! Ser fram mot det. Sjöräddningen kör tydligen ut folk till det. Hoppas de har några båtar lediga, tänker på all aktivitet vid Koster... Skönt att det inte stormar längre, denna sjömansdotter är VÄLDIGT sjusjuk!

2 kommentarer:

bc owner sa...

Ni verkar ha haft en väldigt trevlig dag.=)

Det är inte en 'hönstass'. Det där var förmodligen en SGT-fossing. Väldigt många som använder fötter kallar det för hönsfötter fast det oftast är något annat.

Kram Jenny

bc owner sa...

Just det! Maten såg ut som sänt från gudarna. Så fort jag kan äta igen ska jag stoppa i mig nåt liknande. Så länge det är onyttigt är jag nöjd.;-)