onsdag 12 augusti 2009

Auktion och fårtransporter.

Förra helgen var jag och barnen på auktion i Stenshult. Tyvärr är folk så generösa, och skänker så mycket, att det tar sån tid, så att man inte orkar stanna till slutet. Barnen var duktiga och höll ut i ca 5 timmar. Där fanns ALLT, och ibland var det rejält med bud, på vissa saker. Andra försvann för en tjuga...
Vi vann ½ kg kaffe på lotteri, det var kul, och behövdes hemma.
Denna vackra bil var åxå där. Kan det ha varit en PV en gång, eller var ÄR det för sort?

Jag ville ha denna fågel, men bjöd för långsamt så jag missade lådan, som den låg i, med en massa annat. Känner den som fick lådan, så jag frågade snällt om hon skulle ha pippin. Den var hon inte intresserad av, så jag fick den! Jag blev så glad.

Det finns en sån i kusinens hus på Kalvö, jag har alltid gillat dem. Nu har jag en egen. Himla kul!

Solen gassade hela dan på auktionen, så ock på kvällen. Min oregano blommar och där kryllar av fjärilar och humlor! De var svåra att fota, men denna blev hyfsad.




På söndag så var det dags att ta isär lammen, könssortera, sätta i EU-märke nr två i öronen på lammen, + skicka lite lamm o tackor till slakt. Köra ut till 4-5 olika ställen.

Jag hade en massa anteckningar med, så att allt skulle bli rätt. Det regnade hela fm, med små, små pauser. Papperen blev blöta, det gick inte att anteckna. Jag var inte glad.....

Här går somliga på, för omfördelning på annat gärde.


De släpptes ut till de andra och vallades in i fålla för sortering. Gott att ha Troy o Valle!

Det var varmt, trots regnet sa Troy.....

Ajwon blev SÅ törstig just då, och vågar inte vara för nära Troy och dricka.

Så hon testade "dricka ur baljan bredvid utan att strypa sig själv- metoden."

Det gick, men såg lite skumt ut! Hon nådde precis ner till vattnet!

Vacker trädticka på ek i Strandbynäshagen.

Vet inte vilken sort, har inte ens hunnit försöka kolla än....


Till slut var allt fixat, Jag fick bryta och åka hem o fixa middag, innan det var klart. Barnen var med i skräpvädret, och riktigt uthåliga. Sen var det middag, och efter den hade dottern vallningskurs. Då passade jag på att vara med vid staketet o tjôta lite. Det är inte fel efter en lång dag. O tårta fick vi ju åxå, eleverna, gubben o jag. Tösabiten fyllde ju år!

Inga kommentarer: