tisdag 25 augusti 2009

Mina "tama" fjärilar

Det var en sån fin dag i måndags så jag gick bak huset till min "fjärilgömma" också. Jag har en massa olika myntor i en pallodling, (mest oregano,) bara för fjärilar, humlor o bins skull. Om solen bara får en chans, så är det hur mycket fjärilar som helst där. Har länge tänkt köpa en buddleja också, det har bara inte blivit av än. De är ju en av de allra bästa fjärilsblommorna! När man kommer till lådan så fly de, snabbt. Men står man bara still en liten stund så kommer de tillbaka. Mat är en viktig detalj i livet, värt sina risker!
Det är mest nässelfjärilar, fick nästan ett påfågelöga att fastna på kort, men den pös iväg liiite för snabbt. Det är många vita fjärilar i blommorna åxå, men de blir så svåra att se mot blommorna. Kålfjärilar eller rapsfjärilar kom jag fram till efter att ha kollat i min insektsbok.

Tre stycken uppe till höger, o en i vänster hörn


Den här är lite kul. Jag funderade på vad det var för vita fjärilar som fastnat i spindelns nät, de såg så konstiga ut. Var på väg att ta bort det. Men, det var en stor korsspindel som åxå den gillar smörgsbord, och den hade satt upp sitt nät så smart. Den slog precis in fjärilen till vänster i ett prydligt paket. Så den fick vara kvar. Det är ju äta eller ätas i djurens värld....

Vit fjäril som knappt syns.

Även sådana här har jag gott om. En av flera sorters pärlemofjäril. Denna var större än nässelfjärilarna. Den hade trasig vinge, se på höger vinge närmast kameran. Men den flög bra ändå.
Jag stod länge och njöt av dem när de flög runtomkring mig. Smartare än att göra som bc-owner; jaga efter dem i stora hagar. Skaffa rätt växter, så kan du också få "tama" fjärilar!

Inga kommentarer: