onsdag 29 juli 2009

Kroppkoll, utejobb mat o bär

På morgonen så stog jag upp först! Jobbigt!

Åt frukost och var på reumatologen till 9.

Det var dags för rutinkontroll.

Har jag tur så har de tid med mig med ca 1½ års mellanrum.

Vid kris så kan jag alltid få råd via telefonen, men jag springer ju inte ner dem precis...


Jag har troligen artros i knäna, det visste jag ju sen sjukgympan.

Det ena knät var svullet, sa doktorn.

Han ville spruta kortison direkt, men jag tackade nej.

Jag har barn i huset till o med lördag.

På söndag ska jag till Kalvö och vill gärna kunna ta mig i o ur båten själv.....

Vi bestämde att vi ska röntga först o se hur knäna ser ut, sen kanske sprutor.

Jag brukar få väldigt ont av kortisonsprutorna.

Ska jag ha såna så får jag ha chaufför, så att jag kommer hem igen.


Sen kom vi överens om att jag måste börja med sjukggympan igen.

Det har jag faktiskt tänkt, att starta nästa vecka.

Den gör väldigt gott, gympan.

Jag blev snabbt sämre i knäna igen, nu när jag tog "sommarpaus".

Väl hemma så bestämde maken sig för att putsa betet som stutarna gått på.

Det som går utan att köra fast alltså.

Vi har många sanka punkter på det gärdet, och det har liksom regnat lite också.....


Barnen som var här turades om att åka med. Det var uppskattat.


Här är det nästan klart.

Snyggt efteråt, men svårare att bedömma hur mycket det blåser.

Nu får jag gå ut o kolla på träden istället. Det tar på latmasken.....

Efter putsningen så gick barnen och jag upp till min kära granhäck.

Det var ju uppehåll och klipparen var laddad. Så nu skulle resten gräs av!

Det gick sådär.....

Nu var snöret slut!

Inte en tanke jag hade på det, fast jag inte bytt rulle i sommar!

Jag fick av resten gräs, men inte så bra som jag velat.



Nu kan man i alla fall skönja plantorna.
Nu ska jag bara be grannen snällt, han har lovat att byta ut de bruna mot nya gröna plantor.

Jag fick tag i ett 20-tal till, himla tur!

Annars blir det nog lite för stor skillnad i storlek på dem till nästa år.




Jag har börjat att skärpa mig med mitt ätande igen, det har det åxå varit "sommarpaus" med.

Idag stekte jag champinjoner, squash och tomat, kokade broccoli och åt med flingsalt först.




En rätt stor portion.

Sedan blev det en liten portion kokt torsk, med potatis, broccilo och äggsmörsky.
Den portionen fick jag arrangera efteråt, missade fota den, och åt upp den.


Vi har både laktos o gluten att tänka på i matlagningen, så jag tog lite fiskspad, en stor klick laktosfritt smör, hackad persilja och mosat hårdkokt ägg, och hade till potatisen.

Så kunde alla äta samma mat.

Det är gott det med, äggsmörsky, till fisken.

Helst vill jag ha tjock vit sås, antingen med senap, eller med kokt ägg o persilja.
Men det är ju inte så bra just nu, viktmässigt.


Efter det varma så blen det råa grönsaker och yoghurtdip

Turkisk yoghurt o salladskrydda, så gott!

Gjorde även en laktosfri på matyoghurt o salladskrydda till de som behövde.

Vinbären mognar.

Eftersom det blåste igår så torkade grenarna upp litegrann.

Jag pratade med en bekant som gärna ville ha dem.

Jag har inte plats, i fryser, för mer nu.

De ville sig så bra i år, i fjol blev det knappt nåt!

Barnen var med, de både plockade både i hink, och åt, en hel del landade nog i magarna!



Svart guld... havets svarta guld är ju hummer, detta är allt trädgårdens svarta guld!

Det är så mycket i år att grenarna ligger i marken, överväxta av gräs.

Jag har ju inte kunnat klippa där på ett tag....

Så bären på de understa grenarna var inte mogna än.



Men ändå så fick vi ihop totalt 13 -15 liter.

En halv frysväska med bär försvann från min tomt.

Jag ska mixa de jag behöll, ca 3 liter, med socker och frysa in.

Det går nog, med god vilja och skohorn...

Vilja våld o vaselin, som en av döttrarna säger......


Sen ska jag blanda svartvinbärsmos i naturell yoghurt till frukost.

Snacka om vitaminerkick på morgonen!

1 kommentar:

jessiew sa...

Jösses vad svarta vinbär ni har. Att ni orkade plocka så mycket. Själv var jag alldeles slut efter en buske.

Maten såg riktigt trevlig ut.
Tänk vad uppfinningsrik man får vara ibland när man inte kan använda de "vanliga" ingredienserna man är van vid.

/Jessica