lördag 25 juli 2009

Promenad i skymningen.

Efter en dag med innesittande plikter, så var det dags att gå en kvällspromenad. Jag har rensat i papper, kollat räkningar, och vikt tvätt. Middagen bestod ju av rester, så den var snabbt fixad, det var skönt.

Väl ute så möttes jag av döttrarnas hästar, som kommit hit hem till en hage. De bara åt, det tog tid o krävdes tålamod, att de skulle behaga att lyfta på skallen, båda på en gång.



Våra låne-stutar stod på andra sidan grusvägen och kollade in de konstiga nya kompisarna en lång stund. Trodde väl det var några knepiga kor som gick på andra sidan.



Betet är i princip slut, så de åker hem vilken dag som helst Då ska jag lägga spår i hagen, till Ajwon, har jag tänkt..... Ska bara bli av åxå....


Himlen var vacker i sitt grådis i kväll.


Vår ena nya "hästgrannes" islandhästar kollade in oss när vi gick förbi.


Den andra "hästgrannen" har detta ljuvliga lilla kill-föl. Han har smink runt båda ögonen.
Vad ska bliva av detta barn? En ny Christer Lindarw?


Hans lilla tjejkompis har inget sånt. Hon är bara vacker!


När vi gått en bit till, så var det rådjur på minst tre ställen på gärdena nedanför oss.
Jag skulle vilja ha en bättre kamra o kunna zooma in dem!

Vilket väsen det blev!

Fast vi var på låååångt håll, så skällde de oupphörligt en lång stund, varnade sina barn, kanske. Om det nu var hindar, det gick inte att se.


Detta träd har jag påpekat att det borde sågas ner. Kanhända maken instämmer efter denna bild på en ful trädtopp. Dags nu, kanske?


Ajwon satte sig resignerat ner när jag började ta en radda med kort på svalorna.

"Vad håller du på med? sa hon."


Det krävdes sex kort för att få ett hyfsat.

De flög, högljutt pipande, intensivt över mitt huvud, det var väl bråttom innan mörkrets inbrott.



Ja, nästan hemma så fick man se vart man gick.

De där dj...... sniglarna var på väg ut i natten för att äta.

Kan ju alltid hoppas att det blir några som stryker med i trafiken i natt.

Men det blir väl ytterst marginellt. De är ju miljoners miljoner!


Väl hemma så hade jag gått ca 2 km. Det kändes bra, efter allt rumpsittande idag.



Nu ska jag snart gå och "kasta krôppen te lôpperna," som svärfar sa. Har lite kvällsmediciner att ta in först.


Ute är mörkt, inne är tyst. Till o med hunden sover.

Jag gillar att vara uppe när alla sover, det är mysiga timmar, runt midnatt.

Bra musik i radion efter midnatt är det oftast åxå. Det är min stund på dygnet.

2 kommentarer:

bc owner sa...

Den bruna fölungen var redigt grann. =)

Jag är också en nattuggla. Njuter av tystnaden.
Mycket färre bilar som åker förbi, tyst ute och tysy inne. Nja förresten. Helt tyst inne är det inte. Kate snarkar så högt att hon skulle kunna väcka 'di döe'.

Nu ska jag ta med mig katten och krypa till kojs.

Jag tar med lite dill till dig imorrn.

Kram och go´natt.
Jenny

Eva sa...

Ah Karin , du vet det där fula trädet. Magnus nyttjar nog gärna sågen.
Synd att jag inte kunde haka på med glass, men det var trevligt att prata !