söndag 12 juli 2009

En blandning på bajs och bär.......

Jag fick stekt svampen på lördag kväll, sen åt vi den till middagen på söndagen. Det var mycket gott!

På söndagen hade flickorna sin vallhundskurs uppe hos dottern. Vi behövde en hund före fem, skulle ta parasitprov och postlådan tömdes då. Det drog ut på tiden med kursen, men vid fyra kom dottern med Valle. Han hade inte fått lov att hjälpa till så mycket på kursen, så han var mycket arbetsvillig. Sen så är de ju i och för sig arbetsvilliga jämt, Border Collisarna.



Fast han fick ligga still först. Man ska ta helt nya bajspärlor och denna gång bara från lammen, så vi gick sakta in i flocken. De flesta djuren brukar höja svansen när de reser sig upp....



Det vill ju till att vara så nära så man ser vem som skiter o var det hamnar på backen, så att man tar rätt hög....


Efter en stunds spaning så fick vi ihop 6 stycken påsar med önskat innehåll.


Så, proverna var insamlade, barnen hade kelat med lammen och så...

DÅ... var det Valles tur. Äntligen!

Som en pil drog han iväg och samlade upp djuren.


"Kom igen nu! Ni ska till nytt bete! Full fart framåt!"

Påsarna kom i kuvert, och vi hann till postlådan strax före fem. Man vill ju inte att det ska ligga och jäsa på posten i flera dar, precis...



Så var det uppehåll HELA eftermiddagen igår, och jag laddade upp med baljor och gick till hallonen. Mycket moget, en del svart av vädret och bara att riva av ner till sniglarna.


Visst är det kul att plocka när det är rött i landet!



Efter en stund kände jag mig iakttagen. Det prasslade lite och jag höjde blicken. Jo då, stutarna hade fått syn på mig. De bara stod där o glodde, tysta och fina. Vi har tre stycken gästbetare som går och betar nedanför huset.




Hallonskörde klar, det blev rätt mycket på premiärplockningen. Men de var ganska sura, de har ju mognat i regnet.



Det blev lite mer än 3.8 kg! 15 honungsburkar + en påse "fulhallon" till saft fick frysen ta emot.

Jag har ett trevligt problem. Frysen börjar bli full nu, av jordgubbs och hallon. Får väl ta lite till dotterns frys som nödlösning tills jag saftat och syltat det jag har på lager. Har en hel del sånt sen i fjol, har inte mått så bra att jag orkat ta tag i det. Men bär håller bra, så det är ju bara att dra igång! Nån dag...

Gick ett varv i trädgården, fick dåligt samvete direkt. Mina vanskötta, orensade smultron bjöd på en hel näve bär. Trots att jag lovat flyyt dem till bättre marker i över ett år och inte fått tummen ur! Det var väldigt snällt, och gott!

Det var en härlig kväll. Molnen täckte solen, men den strilade ner solstrålar under molnen. Synd att kameran inte gör sånt rättvist!


Jag tog mig i kragen och borstade min fällande hund, efter hallonen. Hon var inte speciellt glad över det, men hon blev så snygg! Påsen med hundhår växer, men det är mycket kvar som ska bort.....


Så ringde dottern, sent, efter 21, och ville ha hundpromenadsällskap. Jag gick i T-shirt, det var precis såpass varmt att det fungerade. Men lite oroligt när vi var en km hemifrån, ett stort moln i princip hängde över oss hela tiden...... Man känner sig liten under ett sånt moln.


Vi vände och gick hem, man vet ju aldrig NÄR änglarna behagar vattna vår jord......

Sedan drog molnet inåt Uddevalla, det fick det gärna för mig!

Tycker det här molnet ser ut som två grisar som pussas, medan en tupp springer ovanför deras trynen. Lite fantasi måste man ha!

2 kommentarer:

bc owner sa...

Kan erkänna att jag hajjade till lite när jag såg din rubrik.=)

Det var tur att ni hann få med bajsprovet i brevlådan. Det hade nog inte varit så populärt om det kommit fram 'välgräddat'.

Hon blev väldans 'granner' Ajwon. Nyborstad och fin.

Jenny

Eva sa...

Helt rätt!
Tuppen är ju klockren!