tisdag 14 juli 2009

Bada på "lannbacken", omständig syssla!

Reklamen om pooler har lockat oss. Det hade ju varit kul för barnen som bor här en hel del i sommar att ha en sån.Nu var priset nere i 500 kr. (Med tillbehör det dubbla, givetvis.)

Så vi slog till och åkte till ÖB för att handla. Inte så stora paket precis.... Kan det bli nåt stort av dessa små paket?




Ja, maken gillar att monera saker, tack och lov!!!!! Så han läste på, och läste lite till. Det fanns en cd-skiva till, men inte på svenska, så det blev papperet som fick gälla. Han hämtade kompressorn och fyllde i luft i ringen.







Och fyllde luft i ringen.



Och fyllde luft i ringen.




Och fyllde luft i ringen.

Det tog bara 10 minuter tack vare kompressorn. Vill inte tänka på vad det tagit med handakraft..... Skönt att ha tillgång till maskiner ibland!




Så var det då dags att fylla den med vatten. Vi har mycket vatten att tillgå, så jag var aldrig orolig för mängden. Men så många liter det behövs!




Efter en halv timma.........




Efter 1 ½ timma...........




Efter 2 ½ timma........

Sen stängde vi av för kvällen. Så pumpen inte skulle hetta till och gå i baklås......



Efter nån timma dag två.........




Efter minst tre timmar dag två så var det klart!!!!!!


Men..... vattnet var bara några fattiga grader varmt.

Så på em, efter 15.00 fick barnen testa. Det var fortfarande svinkallt, men de badade en lång stund. Sedan fick de hoppa på studsmatta o springa ett par varv runt huset, så de kom upp i temperatur. De tiggde inte om fler bad sen, så det var nog i kallaste laget i vattnet.



Under tiden vattnet rann, så testade maken vår dammsugar-hundborste på Ajwon. Hon älskar dammsugaren och är gärna med o städar, går till attack mot det brummande monstret.

Det var INTE lika roligt att bli borstad med den. Sen är ju borstning pest, alltid, i och för sig. Men hon var tålig och stunden var kort, så hon lär sig nog.


Jag har så dåligt samvete för mina ynkliga smultronplantor, så nu skulle de flyttas. Det har ju regnat så de satt inte så hårt fast i landet. Maken grävde upp dem, jag har svårt för saker man måste ha en viss kraft i händerna. Han är oftast snäll o hjälper mig, fast han helst såg asfalt i trädgården! Upp kom de i alla fall.

Mammas gamla slitna vattenkanna var med, det är bara ett måste. Den har en så bra mellanstorlek, den orkar jag fylla helt och hälla ut där det ska vara åxå. Det är svårare med de stora kannorna, med mina händer.






Han, mannen, hjälpte till och med till mig med att tömma i jord i pallkragen som väntade på smultronen. Gott att låna händer ibland!



Nu väntar kragen på innehåll. Jag visste inte att det var så många plantor! De fem hade blivit åtta (+ lite som var klent,) under åren som gått

.





Sen gick jag och barnen till lagårn och fyllde en säck med halmbôs. Inte behövde jag bära den hem heller! Det fixade de så fint, när de väl kommit på att man kan turas om......



Nu har smultronen både regn och solskydd!




Ajwon var runt mig, när hon inte ägnade sig åt att skälla ut grannarna, som rörde sig i sin trädgård. Hon är jobbig med det, tycker hon borde lärt sig det efter ett helt år hos oss. Men de ska inte vara utomhus så nära oss! Måste varna matte, så hon vet att de rör sig IGEN! Det är så tröttsamt. Säger till henne, skäller på henne, men efter en stund, så är hon på g igen. Vovvovvovvovvov! Med lite yl i skallet! FARA!

(Ibland går de på landsvägen ÅXÅ! Det vill till att hänga med, hon det tufft!)


När hon skött denna syssla till egen belåtenhet så satte hon sig i pallkragen som varit i träda i två år. (Det syns)

"Här sitter jag tills det växer ut en kompis jag kan leka med, bredvid mig"



"Skit åxå, det gick inte, jag sticker!"



3 kommentarer:

jessiew sa...

Va fint smultronen fick det ! =)

Ajwon var också riktigt fin där i lådan. Hon ser så mysig ut.

Förstår om din badbarn inte var i för länge i det kalla vattnet *brrr* Kan tänka mig hur kallt det var.

/Jessica

Eva sa...

Jag kan berätta att med "handakraft" tar det två timmar och lite till. Det är därför B inte har fått upp sin pool i år... Hon såg med lystna ögon på er pool och sa. - ja de barnen... De har ju både pool OCH studsmatta.
Tälta vill hon med. Enda platta stället nära är ju er fårhage... Kan man muta J någon kväll att INTE ha fåren där? Eller, jo? För mamma vill verkligen inte ligga på backen när det finns sköna sängar!

bc owner sa...

Stackars Ajwon. Ingen kompis växte det upp ur myllan.

Jag tror att papsen brukar använda sig av kompressorn också. Att använda sig av handpump kan det väl knappast vara värt.

Barnen kommer nog att be om att få bada om ett par dar när solen värmt på vattnet.