fredag 10 juli 2009

Tråkigt ärende i Hamburgsund...

Idag åkte jag "hem" och tog farväl av en av barndomens grannar.

Han blev endast 60 år, det är så trist när det blir så.
Hoppas du har det bra nu, du sitter nog i en båt på ett moln....


Jag tog även kort på minnesstenen utanför Hamburgöns Kapell.

Den restes till minne av alla de som försvinner på haven, på 50-talet.

Det står många namn på den från 1900-talets början och fram till idag.

Idag hittas ju de flesta som förliser, så var det inte för ca 75 - 100 år sen....

På en sida står det om en fiskebåt som försvann spårlöst 1995.

Tyvärr var det på samma gång som Estonia sjönk,

så det var ingen större riksnyhet att fyra fiskare var borta.

Martin gick klassen över mig i skolan, det var ofattbart i början av letandet,

att han var bara borta.

Till slut hittades båten på botten av havet, skönt för det anhöriga,
då kan man börja förstå, att de som var på den inte kommer igen.
Båten vilar i djupet, må de vila i frid som var på Novi .

Jag hade alltid en viss oro när pappa var på havet, han kom hem varje gång som tur var.


För att komma till Hamburgön, så måste man åka färja över.

Jag gick i 5 - 6an därute, i folkskolan + i 6:an en gång till, för att komma in i grundskolan.

Ibland på vintern frös sundet till, då gick vi på isen över.

Skolan ligger mitt på ön, så det var en bit dit.

Idag är den vandrarhem o har en fin hemsida.

(Googlar man på Hamburgöns gamla skola så kommer man dit.)


Visst är det fint i mitt kära Hamburgsund! Men mycket folk nu i juli.

Tänkte köpa glass innan jag åkte hem, men orkade inte köa.

Sol = badisarna badar. Regn = badisarna handlar!

Jag köpte en påse godis på Skutan, köade bara i 10 minuter där, och sen åkte jag hem.


Hälsade på pappas gamla moster efter begravningen. Det piggar alltid upp.

Hon lever livet millimeter från ett gott skratt, hur livet än är!

Hon är alldeles underbar!

Jag hade behövt träffa henne efter köandet också, för då var jag INTE glad!

Men det räcker att tänka på henne.

Kära "gammelmoster!" Må du leva i ca 90 år till!

Inga kommentarer: