torsdag 16 juli 2009

"Snagar" i skogen, och hunden får spatt!


Så, äntligen, tog matte fram kopplet och ropade på ungarna o mig och gick till bilen! Härligt! En promenad! Men icke! Vi åkte en stund, jag hoppade ut mitt i skogen, och vi började gå. Det verkade lovande. Så STANNAR de! Står och pillar i det gröna. Länge! Jag var tvungen att kolla vad det var som de letade efter.
Men jag såg inget speciellt. och inte fick jag bli sittande i riset heller. Jag fattar ingenting.


Bäst att kika en gång till. Nej. INGET intressant här! Matte ber mig att gå därifrån. Varför?


VAD gör ni egentligen? Varför står vi still? Jag åt lite kvistar och löv, men det var inte gott. Vad sysslar de med? Matte gav mig några runda blå kulor, men dem ville jag inte ens smaka på.


Kom igen nu! Vi sticker! Jag har tråkigt!

Ingen som brydde sig om vad jag tycker......



Till slut fick jag tag i en liten pinne att leka med. Det är lika bra att busa själv, när inger bryr sig om mig!


Jag ville att matte skulle kasta min pinne, men hon skrek bara "Gå bort!" när jag kom nära. Jag förstår faktiskt inte varför. Hon sa nåt om att jag kan skada folk med den. Struntprat! Jag lekte med den SJÄLV! en lång stund



Nu tar matte över skrivandet. Vi plockade blåbär, hittade en hel del, och Ajwon blev förfärligt uttråkad! När vi gick från ett ställe till ett annat var vägrenen blå av annat slag. Jag älskar blåklockor, de är så skira och fina.


Vi gick in i skogen, mest för att komma från vägen. En lastbil med släp körde makadam i 790 km gång på gång på den smala vägen. Tack vare det, att vi flydde från lastbilen, så sprang jag på dessa sötnosar. Plus några till. Inte helt fel!



Hinken hade jag hoppats att den skulle bli full. Men det så dystert ut.



Väldigt spröda små vackra svampar bredvid hinken.


Denne lille krabat lyckades jag inte hitta i min insektsbok. Men den glänste så fint.

Lummern växte under en gran. Det finns så många sorter, jag kan inte skilja dem åt. Förr hade man sporerna från "luslummern" till ohyrebekämpning på boskap. En annan sort, "mattlummer", gjorde man dörrmattor av. Idag är den frydlyst, alla varianter.



I ett dike på väg till bilen var det rosa. Klockljung, liten och söt.





Så gick vi förbi lite blåbärsris ovanför vägdiket. Det var blått! Nertyngt av blåbär så såg det ut att växa upp och ner.


SÅ roligt att plocka när man kan sitta ner och bara ta bär, länge.



Blått, blått, blått!



Hinken blev full. Och barnen plockade en hel del, fast de åt hela tiden. Det var en bra bärtur. Och det finns mer kvar..... Hade inte hinken blivit full, så hade jag varit kvar än!




Idag har jag plockat av hallonen igen. Det blev 9-10 liter. Vi blandade lite av dem med lite av blåbären och hade en frossarstund vid kvällsmaten. Smaskigt.

Jag tittade på Miss Marple på kvällen, när jag rensade och frös in bär. Fick sticka ut och ta ett "himlakort" i reklampausen. Det var en vacker himmel. Inte fel att se den i köksfönstret. En bra avslutning på en bra dag.


Jag älskar att plocka bär! Låg säkert i risen, när jag var späd, redan. Plockade blåbär med mamma eller kompisar hela uppväxten. Har inte orkat under senare år, pg värk och opererade fötter. Men nu, nu ska det bli många turer till skogs. Trots att knäna gnyr. Det tas det ingen hänsyn till! Så nu ligger bär och svamp illa till!

1 kommentar:

bc owner sa...

Det är inte alltid lätt att vara hund. Inget roligt får man göra när matte eller husse får konstiga saker för sig.

Vad mycket blåbär ni fick plockat.=) Har fortfarande inte kommit mig ut i skogen med en hink.