söndag 5 juli 2009

Snudd på värmeslag!!!

Jag är lyckligt lottad och hittar jordgubbar på utsidan dörren då och då!

Dessa fann jag i fredags.

Sen ska de rensas, men det är inget bekymmer när det är arbetssugna barn i huset.

Dessa härliga bär....


Är ännu finare rensade och ätklara!


De räckte till hela helgen, fast vi var många.
En av döttrarna ville ha mina fläderblommor.

Men de får ju plockas när de blommar, och inte när man har semester....

Så det fick mor göra, så att de inte blommade över.

Det bör bli en hel del saft av denna mängd.... Och den kan hon ju koka senare.

Klasarna går utmärkt att frysa, tills man har tid med saftandet.

Jag och min mamma modifierade receptet,
jag har mindre citron och citronsyra i saften,

och 80 klasar per sats, inte 40. Det smakar så mycket mer fläder då!

Om man vill ha en stark god drink, blanda ren flädersaft med valfri mängd gin. Gott.
Saften fryser jag in, den har dålig hållbarhet på flaska.

Jag mår illa av denna hemsk värme, men Ajwon, vill trots att hon flåsar runt i huset, leka!

Varför GÖR vi inte nåt, matte???!!! Jag har tråkigt!!!!


Men matte bara suckar, och sitter framför bänkfläkten och längtar till hösten!




Trots värmen så åkte vi till Backamo Hantverksmässa. Jag går i väntans tider.
Hade samlat mitt hår en längre tid, klippte av det tätt vid huvudet,
och lämnade det till denna hårkulla ifjol.
Den gråsprängda hårmassan ska bli halsband och örhänge.
Men det räckte inte att vänta ett år, jag får vänta ca ½ år till! Hantverk tar tid.
Så till och med en elefalt går kortare tid än vad jag gör....
Men den som väntar på nåt gott.... sägs det ju.

Hårkullan har sin far med sig på mässan. Han sparar sitt vita hår till hennes hantverk.


Äkta långt vitt hår, är nog inte så lätt att få tag på.
Hon tar lite då och då, från hans vita hästsvans, när hon behöver en dutt.


Det ser nästan ut som att hon knypplar, men hela tiden ska varje tråd bestå av tio hårstrå.


Så det är en massa räknande och inflätande av tunna hårstrå i trådarna. Vilket jobb!



Förutom hårkullan, så går jag varje år till den fantastiska orkidemakerskan.


Hon gör de mest ljuvliga orkideer av i princip vitt bröd, klister och färg.


Också ett otroligt hantverk.


Brukar köpa några av de mindre verken, att ha på lager till oplanerade presenter



Vitt bröd, det är fascinerande, vad folk kan!


På lördag bar det av till Tanum/Lur på bonnauktion.


Jag stod i solen! i över en timma och väntade på en bok.


Varmt, jobbigt och tålamodsprövande. Den boken SKULLE jag bara ha.


Fick den, men det blev dyrt. Men det är nog min enda riktigt stora utgift i sommar!


Bohusläns bygd och folk 1658 - 1958 heter den.


Den kostar 1000 kr på antikvariat, och jag gav ett rejält överpris, tack vare en konkurent....
Är det auktion, så är det!
Men är så glad över den ändå! Vi har läst den i 2 dar nu. Mycket intressant.


Jag ska leta upp släktens hus i den o få lite mer fakta om allt gammalt.



Vi ska ju snart få vindkraftverk häromkring oss.


Eftersom jag missat alla infomöten, så stannade vi till vid ett söder om Tanum på hemvägen. Imponerande stora saker, vindkraftverken.


Det verkar vara två läger nu, häromkring, för och emot.


Jag är verkligen för!


Tycker det är viktigt att ta vara på vinden, och förhoppningsvis minska på kärnkraften.


Så tycker jag, och var och en blir salig på sin tro!



Försökte fånga mycket på ett kort, men ca halva kom med! De är stora!


Och många, just där vi var.
Det blåste en del på bergets topp, så där var det svalare...


Vi stoppade i Dingle, köpte mat ute, för en gångs skull och handlade sen.

Hamburgare och pommes är väldigt gott, när man äter det sällan.

Försöker ju minska i vikt, men har säkert svettats ut mer än jag tagit in, denna heta dag!

Tänker inte bli en fanatisk bantare, utan försöker byta livsstil.

Hittills från februari; 7 - 8 kilo, och mer vill jag ha bort.
Det har stått still ett tag, men jag har inte gett mig än, inte.


På kvällen blev det ett bad i skogssjön. Ajwon fick lyftas i, sen simmde hon gärna en stund.

Inte för länge, hon vill snart upp igen. Hela berget blir vått när hon rinner av....
Det kom en annan familj, de hade en liten Nemo med sig.

Trots namnet ville han INTE gärna bada.

Ajwon vill leka, men då blev han rädd, så jag fick koppla henne.

Höll henne på avstånd med kopplet, så de kunde nosa på varann utan att han blev mosad.

Sen kröp han(sjöblöt!) upp i mitt knä, och då! Han nafsade efter henne som sjutton!

Då var han tuff! Så min stora collie fick "på tafsen" av denne lille herre.....

Och det fann hon sig i, så allt slutade väl.


Idag var vi till Åleslån och tog hem fåren. Vi hittade smultron! Massor!

Har inte trätt smultron på strå sen, ja, jag vet inte när! Härligt!

Strået överlevde hem, lite fullt med hundhår, men de gick att ta bort.

Hundarna hämtade fram fåren till taxin hem. De visste vad som gällde. Hem! Nytt gräs!

Öppna grinden nån gång!


In hoppade de glatt.

Kom igen nu då, vi vill ha ny mat! Kör hem oss!


Men inte kom de till en hage direkt.

Först vägdes lammen, så jag vet när de ska ut på den sista bilfärden, till Brålanda.....
De får några månader till....


NU VILL VI UT! MAT! Valle har koll så att de lugnar sig.


Och ut kom de. En härligt grön hage fanns, bara för deras skull!

Troy kör ut dem i hagen, så porten kan stängas.



Äntligen käk!


Vi gjorde ett sista stopp på hemvägen, och klappade de nya grannarnas hästar.

Denne vackre gosse skrämde mig en skymningskväll.....

Såg inga hästar när jag gick förbi hagen.

Men när jag gick hem igen, så brakade det till i hagen! Ajwon reagerade rejält.

Älg!, tänkte jag! På väg mot lilla mig!

Men det var ju denne gosse, med "älgfärgad" päls.

Jag har döpt honom till Hälge, av nån underlig anledning!

Han har ett betydligt svårare namn, egentligen.

Hans kompis, ser man ju vad det är för djur i alla fall....

Lite mer "hästfärg" i mina ögon.....


Jag är galen i pinnar. På Åleslån hittade jag detta gåshuvud.

Gubben ser inget fågellikt i den, men det gör jag! Ska fixa den lite, så syns det ännu mer.


Så, äntligen hemma!
Jag avslutar åkturen med smultron, lite socker och ett par droppar grädde!

Så gott!



1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för flädern lilla mor!! Blir nog god saft som får tillredas under semestern!! :)