måndag 29 juni 2009

Ett händelserikt dygn.....

Den började lugnt gårdagen. Det var en sån där huslig dag. Tvättade, städade o fixade mat.
Jag har i alla år förvarat morötter så här, i kylen. (Mammas sätt att förvara morötter.)
Vi kan äta upp denna mängd bara till middagen, ungarna, och jag själv, älskar dem.
De blir så knapriga o goa.
Byter man vatten varje dag så håller de ca en vecka!
Jag brukar skala ett kilo åt gången, och splitta dem efter hand som de går åt.


Iblan klipper jag gräset, när jag mår såpass bra att jag orkar. Kom igång riktigt bra, trots värmen o hade klippt ca 2/3 av ytan. Då lägger min trogne vän av! Ska kolla imorgon om den verkligen ÄR död! Vi räknade ut att vi haft den i ca 20 år. Den inköptes på hösten det år som maken ramlade av lastbilsflaket o landade på gumpen. Han klämde ihop ett par kotor och fick absolut INTE dammsuga eller klippa gräs!!! På hela sommaren. Vi hade en handgräsklippare då, o när sommaren var slut så var jag det åxå. Då kom denna elapparat till oss. Trots minimal service så har den bara gått o gått. Går den att laga, så kommer jag nog att kosta på den det.... En otrolig maskin! Strax innan den la av, så lagade vi uppsamlaren med silvertejp, så jag hoppas det inte är ogjort!
Jag samlar gräset i skottkärran o lägger tjock på hallonen, som gödning o solskydd. Nu stod den sorgligt tom....

Men mannen förbarmade sig och kom med åkklipparen o tog resten av gräset. Det är ju inte roligt med en halvklippt gräsmatta precis.... Tack för det, det var snällt!

Så här ser en bra gräsbädd ut, enligt mig. Hallonen växer så det knakar i år o har otroligt med kart. Jag har 2 långa rader med hallon. Snart är buskarna röda. Mumsigt.
Det mesta blir kräm till vintern.


Den rosa busken vars namn jag inte vet, fick gubben lyfta från marken med ett krattskaft så jag kunde klippa under de utan att sabba blomsterprakten. Den är full med humlor o fjärilar.

När gräset blivit klippt kommer Ajwons ovana fram....
Hon kissar helst i trädgården.
Sen kommer nog hanhundarna o "täcker över" hennes ställen efteråt ibland.
Det blir övergödning! Då blir gräsmattan så här snygg.
Min kaprifol har inte behagat att ge mig mer är nån enstaka blomma förrut.
Nu är den full med knopp! Det blir en ljuvlig syn o doft om någon vecka.

Även plommonträdet (Viktoria) behagar ge mig ""över håvan. Hör mammas röst i nacken nu. "Man måste gallra dem, gallra dem hårt, annars blir de inte stora och fina!"
Jag får se om jag orkar o hinner ta mig tid till det. Det är mycket kart högt upp åxå.
Och upp på stegar går jag inte längre! Så vi får se, hur det blir, bara trädet inte knäcks!

Sedan åkte jag, barn o Ajwon med mina barn + barnbarnet o deras fem! hundar till insjön för ett dopp. Ja, inte jag, jag har ingen lust med det längre...
Tarzan försökte döda och svälja allt vatten, han jobbade hårt och länge på det.
Ajwon är min tredje collie. Och den första som badar frivilligt. Jag slängde i henne först, det brukar jag få göra. de andra jag haft simmade direkt iland. Men inte hon! Här är till och med ett bildbevis på det. Kul. Och va smal hon blev när hon kom upp med blöt päls!
Lille Dick behöver inte gå så långt ut för att bli våt. Han höll sig undan de stora busarnas mer våldsamma badande, och gick mest i strandkanten.

Sen tyckte han de var för galna i vattnet, klättrade upp på en sten och skällde ut de andra.
Det var lättare att göra det från högre höjd, verkade det som.

Vilken päls min tjej har! När hon kommit upp och sprungit runt lite, så var hon knappt blöt!
Det var inte länge sen hon simmade, ändå ser hon ganska torr ut.
Det började åska och det kom närmare hela tiden, så vi åkte hem igen.
Dick passade på att rulla sig lite på väg till bilen, det blir snyggare på golvet i bagagen då!
Dottern var INTE glad åt det, precis.....

Åkej, då åker vi väl hem igen då!

Väl hemma pusslade vi vidare på ett pussel vi börjat på idag.
Det gjordes klart innan läggdags! Just nu har jag ett pusselproffs i huset.
De är roliga WWF:s pussel, jag brukar köpa ett varje höst av barn som säljer för dem.
Detta har Nordpolens djurs ungar till tema.
När vi satt och pusslade slog åskan ett rejält slag. Lite för nära för min smak.
Efter kanske en halvtimma så hörde vi sirener, de kom närmare hela tiden.
Sen åkte de förbi huset och stannade lite längtre bort. Skogsbrand! Blixten slog ner i berget!
Det var otillgängligt, så de fick dra slangarna manuellt upp i berget.
Högst upp i toppen på berget brann det. Efter en stund började det ryka i ett annat berg,
lite längre från oss. Skogsbrand där med. Så brandkåren kom även dit.
Ikväll fick de då tillräckligt att göra, brandmännen. Hoppas det gick smidigt att släcka.
Det är ju redan torrt i markerna nu, efter bara nån vecka med högsommar.
Med god vilja så syns lite av elden i det gröna på toppen av berget.
Trodde inte det skulle gå att se det på så långt håll.

Nästa dygn hoppas jag att det blir lite lugnare, och inte så mycket dramatik! Nu sover familjen, och jag bör väl åxå "kasta krôppen te lôppera"!

2 kommentarer:

bc owner sa...

Vilken underbar bild på Tarzan. *asgarv*

Ja, det blev en hel del spänning med skogsbrand och allt.
Såg när brandbilarna svischade förbi här. Det hördes på sirenerna att de körde ner i dalen. Var en smula nervös att det slagit ner närmare er. Det var ju tur i oturen att det var uppe på berget och inte närmare er.

Kram Jenny

bonnmoran sa...

Jo, Tarzan lär ha problem med att hålla tätt när han badat. Jag förstår varför, efter igår......