onsdag 22 juli 2009

Bakstund o bärplockning

Ja, det blev mer muffins. Man kan ju inte låta bara några baka.... Bär har jag gott om, och en muffins går ju alltid ner. Så nu drog vi igång två satser hallonmuffins. Med två satser så kan man göra baket totalt rättvist med alla sysslor.


Det ska vispas.....


Klickas smet i formar....

Läggas i hallon....





Och skjuss in i ugnen!


Resultatet blev helt ok.



Sen blev det en sväng till skogs igen. Det är ju gott om blåbär.

Maken tog ansvar för de tre hundarna, men de kom dundrande in i risen ibland ändå. Det gjorde ju inte så mycket, fick hålla hårt i bärhinken, bara.

Det är så roligt att plocka bär. Att KUNNA plocka bär igen! Tror gänget väntade på mig vid bilen i minst 10 minuter. Skulle bara ta ett ris till, och ett ris till, och ett ris till....


Skörden blev god, även denna gång!
Ska ju inte göra så, men det var i egen skog... Det är vackert, riset, även som blomma i vas. Får se hur länge det kan stå så utan att jag äter upp dem!



Jag har lite smultron och smulgubbar i mina pallodlingar. Blandade dem med lite blåbär och sen så stekte jag........



PANNKAKOR!

Det mesta gick åt. Bara försvann.


Här kommer receptet på mina mycket goda muffins. Mycket smör i, det är hemligheten!

1½ dl socker och125 gram mjukt smör röres vitt o pösigt

2½ dl mjöl blandas väl med 1 tsk bakpulver
2 ägg knäcks i ett glas.
Blanda allt försiktigt och väl.

Klicka i formar, sätt gärna pappersformar, om du väljer dem, i en form med muffinshål, så de inte flyter ut! (Eller ta aliminiumformar.)

Lägg i äpple, päron o russin, bara russin eller bär om du inte vi ha dem naturella.

Sen in i ugn i 225 grader i ca 10 minuter, beroende på ugn.



Avslutar detta bak med en bild från ifjol sommar.

Fr. v. Tarzan, Pratos, Dick Douglas, Valle med en jobbig valp i benen,

Jobbiga valpen Ajwon vänder baken till fotografen, mycket upptagen med Valle.

Och så Troy, som kollar in alla de andra från höger.

Pratos har vandrat vidare till saliga fårängar nu i år, och vallar nog där med vår första border Collie, hans moster Ester. Vi saknar honom, så är det ju bara.

Nu är det "bara" 6 hundar runt oss när alla ses.......

Inga kommentarer: