lördag 31 oktober 2009

Tänker på dem jag mist........

Så var det Alla Helgons Dag igen, och allt vad det innebär.
Först var vi på dop i Svarteborg. Vi gifte oss i den kyrkan, bara vi, en dotter o vittnen, i smyg, en gång för snart 30 år sen. Men det är en annan historia....
------
Idag var det dop. Ett fint dop, med många gäster. Unga föräldrar, många ungdomar. Kände att jag är över 50 idag kan man säga....
Sen var det smörgåstårta o tårta med kaffe i Hällevadsholm.
(Också sentimentalt. Där städade jag på nätterna när vi byggde här. Var dagmamma på dan, stack iväg dit så fort maken kom hem. Vad man orkade när man var runt 25!)
Dopet var i alla fall fint, roligt att se vissa luvtröje-ungdomar i kostym! Barnet skrek rejält en stund, men det hör ju till. Föräldrar o faddrar var så fina. Önskar dem alla ett gott liv.
-------------
Som sagt, Alla Helgons Dag.....
Jag har lite svårt för Hallowen, är väl lite gammal för sånt tänk, kanske. Denna dag viker jag åt de som fattas mig.
På kvällen gick den yngsta o jag och tände ljus.
Jag hade tänt ett för mannen vi köpte gården av, innan, i torsdags, så nu tände dottern för en kompis i minneslunden.
Minneslunden, taget med o utan blixt. Fina kontraster, tycker jag.

Jag tänker på mina föräldrar med vemod idag. Saknar mor o far väldigt då och då. På min f.d. kompis som inte orkade leva längre och lämnade en stor familj på samma gång som jordelivet. På dotters kompis som bara blev 12 år. På frun i huset där som döttrarna köpt valpar. Hon blev bara 55 år. På barndomsgrannen som somnade in i sin koj, bara 60 år, när han jobbade på de stora haven . På hans brors fru som dog i cancer precis före det. På släktingen som fastnade med foten i en tross och drunknade vid bryggan.
Jag tänker på er, och fasar för att listan blir längre för varje år. DET är en stor nackdel med att bli äldre. De som försvinner blir bara fler hela tiden.

----------
Det är fint vid kyrkan med alla ljus efter att det blivit mörkt. Tyvärr är bilden "tam" mot verkligheten.

------------------
Eftersom jag skulle vara ledig idag, lördag, så jobbade jag i veckan. Vi fick fint runt huset, härligt när man har med ett gäng som gillar att greja i trädgården!

Före.....

Efter.
Bara lite kärleksört kvar, det blev nog fyra kärror med ris o kvistar som tippades i tomtkanten. Nu väntar vi på att det sticker nytt till våren. Man måste vara optimist.

Min Iris är hemsk att ta bort. Stor och SVÅR att kapa av blasten på.

Men den ljusa stubben uppe till vänster är det som blev kvar. Viss skillnad.

Att få lov att tippa vattentunnan och hinna hoppa undan för vattnet var uppskattat.
"Å Shit! Så mycket vatten!"

Vi hann med en promenad åxå, på torsdagen Underbart väder, tydligen underbart flygväder åxå. Jag flög luftballong när jag fyllde 50, kanske ska önska att få flyga med i ett sånt plan, när jag blir 60?????? Det verkar härligt. De ramlar ju bara ner nån enda gång ibland, så det bör ju gå bra......

Vi gjorde decopage på ljus, till julklappar. Jag har ju gått på kurs, bevars. Det var roligt.

De här gjorde jag.

Ajwon har inte gett upp försöken att leka med katten. Tycker hon borde ge upp, han VILL ju inte. Här är han övervakad när han kollar efter fåglar.

Han har upptäckt mitt fågelmatar-ställe där jag matar de små liven, bara för hans skull, förståss! Glöm det Mr X, dem ger du ... i, rent ut sagt!

"Snälla, lek lite nu då!"

Som sagt, hon ger sig INTE! Men här fräste och klöste han, sen dess har hon varit mycket försiktigare. Han har faktiskt varit väldigt tålig innan, med henne, skrotkatten.

Inga kommentarer: