måndag 19 oktober 2009

Tösen är namnad!

Så blev det då söndag och jag vaknade med en ryslig hals....

Mina mandlar var som strutsägg, minst, det kändes i alla fall så. Hängig o trött undrade jag om denna dag skulle orkas med...

Men jag fick tvättat håret och "klätt upp" mig och så var det då dags att gå till kyrkan. Jag har inte mycket varit i kyrkan här hos oss, de senaste åren. De hade fixat stoppade bänkar, fråga mig inte när..... Det var skönt för rumpen att sitta på dem.

Först var det gudstjänst o tre fina barn från söndagsskolan sjöng för oss i flera omgångar. Tufft, vete sjutton om jag fixat det i deras ålder! De var ju bara tre. Tack vare dopgästerna så var vi ju 40 -50 pers i bänkarna. De är modiga, dagens barn.

Så var det då dags för dopet. Den lilla bär med sig mitt namn, som andranamn. Det är lite kul, hon är 5:e generationen med det namnet i sitt namn. Eftersom min mamma miste sin mamma när hon var 14, så var det namnet viktigt för henne. Jag tror mamma o mormor satt på var sitt moln o log igår...... Det kändes så.

Saknade min mamma igår.... hon var ju med på storebrors dopkalas. Kändes lite knepigt en stund.

Den lilla skrek lite, i famnen på de blivande faddrarna innan prästen tog över henne, sen var hon tyst. Även när vattnet smekte hennes huvud.

Seden att lyfta upp barnen o välkomna dem i församlingen är så fin!

Välkommen du lilla till oss i stora världen!

Må lycka och välgång bli din följeslagare gonom livet!

-------------------------
Sen var det då tårtkalas i församlinhgshemmet.
Dottern har fyllt jämnt, och firade sig själv åxå, plus att det var dop, så det var en del paket att öppna. Storebror fick en släng av sleven, med flera paket.
Det bästa med dopet ur hans synvinkel, det var paketen med en TRAKTOR!
Den synades noga av ett flertal manliga gäster när de väl fick låna den lite, och storebror körde vilt med den resten av festen.
Den flög iväg mycket FORT över de blanka golven i salen! En mycket lyckad present!
Dottern ska investera sina pengar i en digitalkamera, så kanske blir även hon en bloggare, vem vet......
Lilltösen fick en massa fint, smycken, böcker mm.
Kalaset var klart, de flesta hade gått, och det skulle diskas. Med ett visst bekymmer fick vi igång diskmaskinen. (En sån som storkök har)
Inget varmvatten!
Vaktmästaren aktade sig för att svara när vi ringde o hon "söm har hann ömét" hade upptaget-ton......

Det blev till att kavla upp ärmarna, låta vattenkokaren "gå varm" (ofrivillig vits!) och köra den i ca 1 timme, medan jag diskade o flera andra torkade för hand!
Inte riktigt det slut som jag tänkt på kalaset.

Men det gick det med, det tog en stund, men det var en trevlig pratstund med ett fd dagbarn o hennes lille son på samma gång. Vad gammal jag börjar bli! Har ett antal dagbarns-barn nu.

-------

Kvällen tillbringades sedan med en ½ krabba, (mums!) och en bok.
Plus givetvis den engelska Wallanderdeckaren lite senare.
Den är SÅ BRA!

1 kommentar:

bc owner sa...

Det måste vara roligt när ett namn går vidare i generationerna.=)

Det där med varmvattnet råkade vi också ut för i församlingshemmet. En mindre kul avslutning.

Vilken tur att storebror fick en traktor. Han är ju helt galen i den sortens fordon.=D

Kram Jenny