onsdag 21 oktober 2009

Får, fötter, kurser o höst.........

Tisdagen blev intensiv. Maken körde fåren till slakt i MIN bil, o sa att han BORDE vara hemma tills jag behövde den. Med en fast tid på fotvården, så gillade jag det inte riktigt. Man säger inte borde, när man tar min bil och jag ska iväg själv!

Men han kom hem, en hel halvtimma innan jag behövde åka, så det fixade han fint. Nu har vi bara de lammen kvar som ska tillbaka hem efter slakt o ätas upp av mig o andra.

Det börjar bli dags att tänka på betäckningar, om vi vill ha lamm 2010. Jag har skrivit upp vem som är far till alla tackor, ska bara sortera dem i två grupper, så att ingen tacka får sin pappa att göra små lamm med. Det vill vi INTE!

Sen ska de ut i hagarna o killarna ska börja jobba.....

Alla är ju nyklippta nu, så jag hoppas det blir uppehåll de första dagarna ute när det blir dags. Enda gång de fryser, det är ju nu när de är helt nyklippta. Och då blir det alltid sämre väder. Kvittar om vi klipper dem i september e oktober!

---------------

Jag tog bilen o drog till stan. Fotvård, vilken underbar lyx. Jag har psoriasis under tånaglarna, så jag behöver hjälp att få bort allt extra som byggs på. Ibland gör det ont, men det blir så gott när det är klart.
Heta stolen........

Blötläggningsbaljan är redo......

Sen börjar hon, min fotvårdare att hyvla av en massa överskott, medan vi diskuterar livet i allmänhet.

Flera kg lättare och härligt inoljad beundrar jag mina fötter. Jag har opererat bort hemska halluxar på båda fötterna, + hammartår, så jag njuter av anblicken, hur de ser ut idag. Det var lite jobbigt, men det har jag redan glömt, och verkligen värt operationerna!





-----------



Sedan bar det iväg till Herrestad. Käkade lite, och åkte till deras vårdcentral.
Artrosskola, minsann. Mycket intressanta timmar! Lärde mig en hel del. Min vana trogen hade jag svårt att hålla mig vaken, när jag bara lyssnar. Men det gick. Det var givande, minst sagt.


-----------

Håltimmar; åkte och handlade allt utom mjölk, satt i bilen o löste korord o väntade på att klockan skulle ticka. Hade inte lust att åka hem för en timme, o sen i till stan igen.



----------

Timmen tog slut, nu var det dags för kursen med stort K.
SKRIVKURS!
Här sitter vi och skapar.


Vi är sex personer plus ledaren. Vi har det SÅ bra o kul!
Skriver så det ryker om blyertsen.

Köpte lite mjölk strax före 21, och så bar det av hem igen. Sen var den dan slut.



-----------------




Idag har jag städat. Plus tagit ett varv i trädgården. Tog ner äpplena från stordotterns äppelträd och la dem på altan, under tak.
Kommer du o tar några till dig, eller är de mina alla? Bra att veta hur du vill ha det med det, dotern min!


Fina blev de, om än ganska små.



Det var tyst och stilla ute idag, om man inte räknar med grävmaskinen långt borta på gärdena. Den syns knappt på kortet, ser jag nu. Nästan inga fåglar, mest bara TYSTNAD. Hög luft och alldeles stilla.
Härligt!

Ajwon tyckte jag skulle leka lite till. Vi kastade faktiskt hennes leksak ett bra stund. Hållaren man har under en toaborste, den är vältuggad o rolig, den.


Vi har en kul underdel, med ben o handtag till borsten. Så när det är dags att byta får hon den nya som är med borste i paketen, o som jag inte vill ha. Uppskattad leksak.

Rönnbären som är kvar nu, är skrynkliga o fula, men dekorativa mot himmelen.

Körsbärsträden har rödgröna blad.

Björkarna har släppt löven helt nu.

Enarna är fulla med gröna bär som övergår till blått. Nästa år ska jag skörda. Det tar ju två-tre år att få de blå bären. De smakar minst dubbelt så bra som de kromosomstora man köper!

Syrenerna går i gult.

Den lilla, lilla tunna rönnen har sina tunga klasar kvar. Undrar om den nånsin blir rak igen?
Lönnarna går i gulbrunt och har många löv kvar.

Blodlönnen lever upp till sitt namn just nu. Mycket vacker.

Mina små nya Aronior har härliga färger. De blir fina när de blir fylligare. Får ge mig till tåls några år.

Flädern har bara några ledsna svarta klasar kvar nu. Fåglarna har haft sitt kalas

Pionen är så brun den kan bli.

Vattentunas ska tömmas o bäras bort så den inte fryser sönder.....

Hallonen som dottern ville ha och inte hann med att ta, ska bort, annars tar de över o vandrar ut i gräsmattan.
Magnolians blad ligger på backen, den är snart naken. Jag hoppas på mer än EN blomma nästa vår!

Humlen är brun och slut för i år.

Kaprifolen är grön än, den kan inga årstider. Den har försökt blomma tre gånger i år. Det mesta ruttnade bort i regn.....

Ormbunken som döljer hundgården, döljer inte hundgården längre!
Det börjar bli en hel del löv. Sugen på att kratta, nån? Välkommen!


1 kommentar:

J den äldre sa...

...Hmmm...sist jag kollade så funkade min telefon.... :P
Kan gärna ta ett äpple och smaka,typ