måndag 19 oktober 2009

Så åkte kläderna av!

Inte nog med att ett gäng lamm skulle till slakt på tisdag, det blev klippning av tackorna på måndag åxå. Men med hjälp av båda döttrarna o deras hundar så fick vi ihop alla grupper utan bekymmer. Det gäller ju att slakta o klippa rätt djur, annars blir det väldigt fel!

-------------
Här får den enda svarta tackan ta av sig kläderna. Fast nu efter sommaren är hon brunsvart i pälsen. Hon har några år på nacken och är mer grå än svart, på vintern, idag.

Även du, min Brutus.......

De är väldigt fogliga, fåren, när proffsen klipper. I början klippte vi själva. Det gick inte så bra.....

Idag betalar jag gärna för den sysslan, bara för att slippa göra det själv.

Det går ju fort med rätt man bakom saxen!
Några timmar bara, med 28 rakade djur som följd.

Det kan vi aldrig fixa, inom familjen!
Nu är hon nästan klar....

Visst blev hon fin! Silvrig och grann!
Ullen ska mellandotters svärmor ha.
Hon spinner, kardar o stickar väldigt fina plagg.
Även jag har fått en släng av sleven, har idag en ljuvlig kofta, kardad, spunnen o stickad av mina egna får. En vit.
Jag är så stolt över den!

----------------
Vi valde ut en vit med hög krusighet i pälsen. Karderskan ville ha lite vitt också. Klipparen såg direkt, att denna dam hade det.
Först lite fotvård.....

Sedan "öppnar" man dem på magen.

Går till bakbenet.....

Vidare upp mot ryggen......
Skuldran......

Så till andra sidan.....

Ryggens tur, efter den sidan och låret....

Klart!

Så kan hon blanda sig med de andra färdiga fåren och slappna av.

Själv samlade jag upp ullen och gick hem och fixade mat till gubbsen.
Jag hann nästan helt klart innan de kom.
Fårklippare är snabba!

2 kommentarer:

bc owner sa...

Det är fantastiskt vad snabba de är.
Jag brukar normalt klippa själv men ett år hade mina djur fått fårlus.
Jag har panisk skräck för såna äckligheter. Ringde genast fårklipparn S. 'Inga problem', sa han.
Han kom hit, klippte och behandlade.
Jag hann knappt fatta vad som hände innan han var klar. För mig tog det en dag att klippa den mängden djur. Han var klar på 1½-2 timmar. Då var djuren både klippta, manikyrerade och behandlade.

Labsan sa...

Håller med fullständigt!
Betalar också gärna för att "klipparen S" kommer och tar hand om detta...
Rätt man på rätt plats, så att säga.
Och jag "går också till köket och fixar...Haha!
För mat och lite fika vill ju alla ha!
Kram, Labsan
(Ha en go helg)