torsdag 5 november 2009

Trattisar o lerbad....

Fört måste jag visa så bra det kan gå, när det går åt skogen. Maken tog fram en bunke med vaniljsås, tappade taget, och den flög över golvet. För en gångs skull, var det inte jag som tappade saker!!!
Det skvatt många meter, men inte på hunden! Hon hade smaskig sås runt sig, låg o åt en lång stund innan hon inte nådde den. Men ingenting alls på sig! Vi slapp att bada hene, mycket tacksam för det!


Jag var hemma hos "fröken" på skrivkurs i tisdags. Mycket trevligt, vi fick god mat, och de hade ett otroligt, både stort och intressant hus. Där svepte historiens vingslag tungt, från nu och 200 år bakåt. Med möbler från både slott o koja. Väldigt intressant.

Det var fullmåne, jag promenerade en bit till henne, var lite osäker på var huset låg. Tog på skoj lite kort på månen, och det blev faktiskt kort! En lite spöklik tutsh blev det allt.

--------------

Dagen efter, onsdag, så kom mellandottern hit.
Sonen hade blivit opererad, tagit bort mandlarna mm, förra veckan, så han är hemma från dagis i x dagar nu. Börjar bli aningen spring i benen på herrn, om man säger så.........
Så vi lämnade lillan hos morfar och drog till skogs med alla fyra Border o min "riktiga" collie.
Givetvis blandade hon sig inte med pöbeln, utan satt framme hos mig.

Ärligt talat så räknade jag inte med nån speciell mängd svamp, det är ju gott att komma ut i vilket fall . Men det blev allt en del trattisar.
Så gäller det ju att visa unge herrn att man inte bara plockar hattarna, utan håller svamparna som blommor. Det funkade korta stunder, sen glömdes det snabbt bort....
Stora var de, de trattisar som fanns nu.

SnyggTarzan, före gyttjebehandlingen.

"Ta INTE bara i hatten! Plocka fint! Låååångt ner!"

Bilden är åt rätt håll. De här exemplaren slogs verkligen mot tyngdlagen!

Gyttjebadet blev av, sen försökte jag fota Tarzan. Tarzan syns inte så bra här, men Doglas hade platsat i en skräckfilm.
Vilket kort det blev!

När man säger "bilen!" så drar de iväg i etthundra nittio, pojkarna. Ajwon är inte så snabb som dem, och avvaktande, de muckar ju så gärna med varann, de där killarna. Då vill hon inte vara med! Hon ligger oftast längst bak som en suddig halvsnabb pil.

Tarzan har sprungit av sig LITE gyttja i alla fall.....

Nej, han hittade ett nytt jättebra ställe!

Gräv, gräv, gräv! Tills det blir gyttjesôrpa!

Nu börjar det likna nåt. Men så gastar matte, jag ska in i bilen!
Hon tvingade ner mig i ett dike med RENT vatten först, innan vi åkte hem.
Äckligt!

Så åkte vi hem. Min lilla sötnos var i princip ren. Till skillnad från vissa andra.......

Visst blev det en del svamp. Efter att vissa hundar spolats så grovrensade vi svampen.
Sen utfodrades barnen med mat och di, innan de åkte hem. Det blir så tyst när de åkt.......

Min mamma sa alltid när vi landade hos henne o pappa med tre barn under sex år att:
"Det är så roligt när ni kommer, och det är så skönt när ni åker hem."
Då var det lätt att sura till när hon sa det.
Nu förstår jag precis hur hon menade, och håller på att säga det själv ibland!
Det ÄR så!

Inga kommentarer: