fredag 20 november 2009

Regn, regn, regn, var ska vi få hägn?

Efter att ha suttit inne o ugglat hela onsdagen, så blev jag sur på det usla vädret på torsdan, tog bilen, hämtade alla hundar, och drog till skogs.
Jag behövde mossa o kvistar till min o barnens adventsplanteringar.
Jag ställer alltid ett mossigt tomteland på altanen under december, tycker det piggar upp.
Barnen brukar få göra en liten advent/julkruka o ta med hem. Så har vi gjort sen dagbarnens tid.
Jag plockar på egen mark, ifall någon undrar. Tar små, mycket små granplantor, halvdöda kvistar med lavar, blåbär o lingonris med hem.
Tog allt i blå backar i år, tänkte att det blir enklare att få hem det då, när jag är ensam. Men det blev rätt tungt, trots allt, att balansera lasten över våta, hala kvistar o stammar på slutet.

Regnade gjorde det hela tiden. Klockan var ca 14.30, o blixt krävdes till alla kort!
Men... vilka färger det blev med blixten! Snacka om höstpalett!


Valle fattade inte alls vad jag sysslade med. Stanna hela tiden, när man kan SPRINGA!

Inne i storskogen blev kortet svart som natten när jag tog med blixt. Letade trattisar på slutet av promenaden. Denna gran har brutits snyggt vinkelrätt.

Ett konstverk till, en härlig ljusgrön lav o trattisar.

Det blev ånga av andedräkten, taskiga ögon på dogsen o regn på linsen......

Hjälp! En varg! Nä, bara lille Troy.

Nu stannar hon IGEN! Valle tycker att jag är allmänt knepig.......

Även Valle blir hund från under jorden, när blixten är med.

På väg hem i igenimmad bil. Vi var aningen blöta!

Hemma har maken, brorsan o hans dräng slitit med lagårdsväggen i tre dar denna veckan. På onsdag så rann det rejält om makens jacka, när han kom hem. Den fick hänga ute hela natten o rinna av det värsta. Lagårn blir väldigt fin, snart klart nu.

Jag plockade lite äpplen i svärmors trädgård. Väldigt goda vinteräpplen, att ha i kräm, paj o ugnstekta. Det är alltid sådana mängder, man har ingen chans att äta upp alla!


En bananlåda och detta, nu har jag äpplen länge!

Lite trattisar blev det. De ska i torken, tror jag. Måste rensa ikväll, glömde dem i går!
En förvriden pinne blev det allt denna gång åxå!

Nu kan pysslandet börja, nu har jag vit o gön mossa, granar o ris. Bara jag har krukor så det räcker! Tror inte det. Ska på loppis o spana i morgon.
Sådana som det var julgrupper/hyacinter i i fjol, det är vad jag vill ha.
Någon i närheten som har för många sådan på lager?
Tala gärna om det!

Inga kommentarer: