söndag 8 november 2009

Julbasar i november!

Köpte denna skumma frukt i kioskaffären på Dalaberg. Det är Kvitten, men inte en liten stenhård sur svensk frukt inte. Stor som en större citron. Kollade med en dam om de var sura, hon köpte nämligen två stycken. Å nej, inte alls sa hon. Fast, la hon till, jag är från Chile, och där äter vi citroner som ni äter äpplen.

Hm........

Jag köpte en i alla fall, alltid nyfiken på ovanliga frukter. Den var precis som de svenska kvittenfrukterna! Stenhård, sur och inget för mig precis. Jag blev sträv i hela munhålan. Det blir komposten. Men man måste ju våga prova!

Rekommenderas ej naturell!

Jag har alltid matat småfåglarna flitigt. De sätter sig på köksfönsterkanten redan i början av oktober nuförtiden och tittar surt in. Var ÄR vår mat? ser de ut att säga. Så maken fick motera ställningen, och efter några dagar så var det redan tomt! Förr åt de talgbollarna mest, men nu så är det bara jordnötter och frön som tar slut fort. Talgbollarna är sistahandsvalet. Lyxätarfåglar.
Slänger in brödtärningar i vresrosorna, de försvinner snabbt, de åxå. Men det är nog även lite skator som har koll där.
Otankat i behållarna.
Nytankat.

---------------
Drog till Folkets hus i Uddevalla i lördags. Där var det en julbasar, det var DHR som höll i den.
Vi köpte lotter, fiskade i fiskdammen, köpte lotter, fiskade i fiskdammen, köpte lotter fiskade i fiskdammen och fikade. Löste in två vinster och gick några ärenden i stan innan vi åkte ut på lugna landet igen.
Har jag riktigt med tur så står det i morgondagens avisa att jag vann denna underbara magnolia!!!!!
Den vill jag ha, så är det bara.
Japanskt broderi, skulle vilja kunna det, har faktiskt en hel del sånt material efter makens faster. men inte en susning om hur man gör.
Älskar verkligen magnolior! Så jag hoppas!

Detta bröd o kaffebröd köpte vi.

Detta vann vi!
Aldrig fel med ost! Ostbandet var fint åxå. Inte fel med tomtar heller.
Tomtar har jag ju gott om, på loftet och i verkligheten. Men ingen sån här. Väldig roligt att vinna när man köper lotter!
När barna var hemkörda o den yngsta hämtad på Torp, (hon hade varit på Opera i Oslo, minsann) så kom de, tôssongarna med o utan tillbehör, till maken på Fars Dag. Kladdkaka med gubbar o grädde intogs och han/vi fick en Fars Dagspresent i kombination med julklapp, även till mig.
Vi ska till Östrabo i december och njuta av en favorit, Caroline af Ugglas! Så oväntat och jätteroligt! På vår 29:e bröllopsdag dessutom! Den har vi nästan aldrig firat, bröllopsdagen, nu blir det rejält!
Väldigt rolig överraskning!
Det blev både julbasar och julklapp i början av november. Snacka om tjuvstart.

2 kommentarer:

J den äldre sa...

Snällt att du matar fåglarna...Mr X kommer nog att uppskatt välgödda pippiar i vinter .... ;)

bonnmoran sa...

Ingen större risk att den katten tar fåglarna på dagtid! (o på kvällen är de ju inte där.)
Han ligger ju inne från 7 - 23,24 om han får bestämma själv, så jag tror det ordnar sig!