söndag 15 november 2009

Kôdd, krabba, å lide å hôrt!

Kära nån, nu har det snart gått en vecka utan en blogg!! Tiden rinner bara mellan mina fingrar. Jag jobbade tis - tors rätt så intensivt, o så det vanliga fre -söndag. Plus att vi skickat de sista lammen och tog hand om allt kött i fredags o lördags åxå. Intensivt, men roligt.
---------
Vi avslutade söndagen med att titta in i Julstugan i Båberg på väg till stan med barnen.
ALLTID lika roligt att gå runt där. Köpte bara några tjusiga servetter idag.
Denne välbekante herre tar emot utanför Julstugan.

Åk dit om du inte varit där. Tre rum med JUL!

Granen i mitten blir nog snart vår. Maken tittar mycket o länge på den sen ett antal år tillbaka.
Undrar hur länge han kan hålla sig? Och VAR han tänker ha den, vi har ju en del innan, om man säger så.........

En sån här har vi inte heller..... Än.....

-----------
Annars då? Jo helgen var som sagt intensiv. Vi kom på ett nytt sätt att ha dragkamp med Ajwon.
Det är BESVÄRLIGT att ta sin leksak!

Har man bra resår i byxbenen så sitter tygbenet rätt bra fast.

Men hon lyckas till slut, envis och påhejad av oss, som hon var.

Mr X fick en massa gos i helgen när det fanns fyra famnar att vara i eller bredvid.
Han älskar att bli kliad på magen. Himla go pisse!
Ja, så här ser de ut lammen, vid ca ett halvt års ålder, de som inte går till avel. Så är det bara, livets gång. Boxen är nu aaaningen full, har köpt 1/4 gris i höst åxå, + svamp o bär.....
Och...........
jag fick ett drygt dussin krabbor av snälle bror min när han kom i helgen.

De kokades efter mammas gamla recept:
För varje 3 liter vatten tar man 1 dl grovt salt, 2 sockerbitar och dillkronor eller dillfrö.
Koka i 20 minuter efter att sista krabban lagts i o kokat upp.
(Givetvis pöste det, när man gör två - tre saker på en gång.)
Svalna i spadet.
Himla käckt med en kall altan då! Då går det rätt fort.
Dillkronorna fick jag i sommar av bc-owner. Letade som en fomme efter dem i frysen, och den som söker ska finna som de säger i bibeln. Jag fann dem. Till slut. Bättre än dillfrön.
När man får levande krabbor så här, så är det ett lotteri att få fina sådana. men jag hade tur i år med. En utsökt, många fina och 2-3 av usel klass. Inte illa alls. Jag har nu ätit krabba i 2 dar.
Resten är i mina fulla frysar. Gott att ta fram senare.
Söndagen började kl. 7 denna gång. INTE kul, för morgontrötta mig. Men jag steg upp efter en stund, klädde mig, smet ifrån de andra, och gick en promenad med hunden.
DET VAR STORT!
Vet inte när det hände sist. Maken tar alltid morgonen annars.
Det gjorde gott, var relativt pigg över dan sen. Vi gjorde julklappsettiketter och julkort idag. Kul.
-------

Tog ett par kort på fåren på hemvägen. Det var skumt fortfarande, så blixten löste ut.
Hjälp! Aliens i hagen!
Tog ett utan blixt sen. Det blev suddigare, men ändå bättre. Baggen jobbar intensivt nu. Alla tackor utom en är blåa i baken, dvs betäckta. Han har en sele med färgdyna och "stämplar" dem han betäcker. Sen lammar de efter 145 dar ca. Om det tar sig o de blir dräktiga, vill säga. Vi har bytt till grön färg nu, så ser vi om några blir ombetäckta.
så i månadsskiftet mars-april kommer de nya små lammen, om allt går som det ska.
Vargen sågs några mil bort, i veckan. Egot i mig hoppas att han stannar där.....
Vill gärna bestämma själv, när djurens tid ska vara ute.
Så det blev lite om livets gång idag. Höstslakt och nytt liv, allt på en gång.
Nästan så man blir lite filosofisk...

Inga kommentarer: