onsdag 2 december 2009

Mitt nya liv - överlever det julen, tro?

Jag har ju gått på kurs, i en viktgrupp i fyra veckor. KBT-kurs; Kognetiv beteendeterapi.
Det passar mig väldigt bra, och jag har fått den mentala spark i rumpan, som jag så väl behöver. Har gått ner 2 - 2½ kg nu, så nu har jag bara ett kilo kvar till vikten jag lyckades gå ner till i våras. Gick upp 2 - 3 kg nu i höst för att jag inte iddes skärpa mig, slutade mina promenader,hade ett större skov o åt kortison. Många små skäl som blev en större vikt.
På kursen så tänker vi på vårt beteende mer än på maten:
Varför tog du den kakan? Var du egentligen hungrig? Åt du för sällskaps skull, fast du egentligen inte ville ha? Hur kändes det att stoppa i sig den? osv.
Ja det hela har hamnat i en helt annan dimension nu.
Mina 2 största stötestenar är dels att jag lägger mycket patiens, speciellt när jag har värk i händerna. Det är alltid nån finger som funkar, även om resten spränger. Då blir det okynnesätande på samma gång. Fel, fel, fel!
Nu försöker jag att bara lägga patiens o det går hyfsat.
Det värsta är att jag vill läsa när jag äter. Jag har suttit mig igenom många värknätter med en bok o tömt kylen på samma gång.
Älskar att läsa o äta även när jag mår bra! Då märker man inte hur mycket det bli, man bara tar fram mer hela tiden. Läser gärna 21 - efter midnatt åxå, när jag egentligen inte behöver mer mat. Så gott, så lugnt när huset sover.....

Jag försöker att inte läsa så mycket på dagtid nu, försöker. Försöker vänta, o ta med boken till sängen istället, bara till sängen. Det är svårt, men lite bättre har det blivit.

Nu är jag riktigt duktig, väger all mat varje dag, skriver upp det och sen så har jag hittat en sida på nätet....
Skriver in tex 76 gr yoghurt o klickar, så kommer, fett protein o kalorier i den portionen upp! Himla smöget!
Försöker sluta på 1300 - 1500 kalorier per dag.

Sen varje morgon så tar jag fram denna otrevliga sak, som kallas personvåg, innan jag klär mig, givetvis, så jag blir så lätt som möjligt......
Har köpt en ny våg nu som ska mäta procent fett i kroppen förutom vikten, men inte klarat ställa in den än. Jag är så jäkla oteknisk.
Har bytt batteri i stegmätaren nu åxå, o inte fått till inställningen, de två grejerna bara väntar på att en smart människa ska komma hit o hjälpa mig.
Vem vet, det kanske finns nån inteligent o snäll person därute?

På kursen på kvällen, så tar jag givetvis av skor, bilnycklar, plånbok o telefon när jag ställer mig på vågen! Nån ordning får det vara! Den visar ändå flera kilo mer än den hemma!

2 kommentarer:

J den yngre sa...

Om jag tar med mig laptopen hem så blir det svårare för dig att lägga patiens.... ;), skämt åsido du är jätteduktig som jobbar så hårt med din vikt!

Peaches74 aka Eva sa...

Och jag går på KBT för tvärtomproblem, jag ska lära mig äta.... Tänk om vi kunde byta lite med varandra, då hade allt varit "lagom" och bra!