söndag 6 december 2009

Intensiv helg!

Helgen har bara rusat förbi denna gång! Hämtade barn på fredag och sen på lördag kom barnbarnen, (han 3½ o hon 4 månader) och skulle passas de med. Föräldrarna skulle ut på galej med jobbet. Storebror tog vår yngsta dottern hand om, han sov hos henne på lördag natt. Lilla damen sov här med oss. Modern hade tränat i ett bra tag för att få henne att ta flaska åxå, inte bara mjölkbaren, så att hon skulle kunna åka med på festen, så vi försökte ta den lilla.....
När jag höll henne så lekte hon bara med flaskan. Men MORFAR! Han dög han! Så han fick ta hand om utfodringen, så höll jag i resten sysslor här. Vi spelade spel på lördag kväll, innan gossen gick med moster hem. Hon tog med 5 av de 6 hundarna, så här blev rätt gott om plats sen.
Den lilla gjorde INTE som mamma sagt, hon sov mycke mer än vanligt! Det gjorde ju ingenting. Innan sista målet inför natten var hon med mig o kollade You Tube. Jag har ju hittat gamla godingar där, o spelar ofta såna på kvällen. Här lyssnar vi på Sweet från 1971.
17 år blott jag var........ Ack ja......
Lilla fröken var helt trollbunden. Vad ÄR det med barn o datorer? Hon är ju så liten! Hon släppte inte skärmen med blicken så länge musiken gick. Fashinerande.
Hon fick ju lite kultur på köpet, Co Co, Wig Wham Bam mm av Sweet.

Sen, efter sista målet så slocknade hon o sov tills mjölkcentralen kom tillbaka, sprickfärdig av många timmars bortavaro..... Så det blev matning o nattsnack med dottern, inte helt fel det heller.
...........................................
Så blev det söndag och storebror kom hit med moster och så hade vi storfrukost.
Efter den gjorde alla barnen en "julblomma" Tradition sen dagbarnstiden. Enda som är annorlunda nu är att jag hämtar material från skogen ensam, eftersom vi bara ses varannan helg, barna o jag.
Det är inte så svårt att fixa en snygg kruka. Lite mossa o lite fantasi, bara.

Så här blev det färdiga resultatet, att ta med hem.

Jag har en före detta adventsstake som jag klär med mossa o samma tomtar varje år. Sen står de på altanen till januaris slut, i princip, o välkommnar folk. Barnen får inga ljus i sina, det vågar jag inte! Det kan ju sluta illa om mossan inte blir vattnad!

På söndan fick jag komderat karlarna i huset lite o de körde upp mitt löpband till huset på gården. Ska fixa ett eget gym på vinden där, med de grejer jag har. Försöka komma igång att träna igen, gå hemifrån och köra det passet jag bör göra varje dag, och som har legat nere ett tag nu. Nu lägger de ju ner sjukgympan i Ljungskile, så nu är det ju bra om jag kommer igång hemma i alla fall. Det blir Rosenhäll i Uddevalla eller ute i Herrestad efter lucia. Synd om alla gamla som gick till gympan i L-kile! Jag måste ju köra vart jag än tar vägen.
...................................

Innan vi åt middag så fick lilla damen lite mat. Sån här blir man då, släpper mjölkcentralen o slocknar! Sen vaknade hon riktigt arg, mitt i middan, o ville upp igen. Trollunge!

Efter maten o första diskmaskinen så var det dags att jaga hem våra egna barn, packa med de andra barnen o köra hem dem. Sen blev det två diskmaskiner till, + en tvättmaskin med regnkläder när vi kom hem.

Lugt o tyst i stugan nu, maken sover, jag har plockat lite med allt möjligt, löst melodikrysset, klarade allt, (utan två ord, de fick jag av Enn Kokk) och lagt lite patiens . Har nästan inte småätit i kväll, är hungrig o tänker så förbli tills i morgon!

Jag har en förbaskad värk i vänster överarm just nu, kan inte använda den alls. Men har tänkt att låta bli att tröstäta ändå. Det får bli piller ikväll, så jag kan somna. Det har varit lite mycket sånt det sist, värk alltså. Skönt att den kommer när helgen är slut o ungarna hemma hos sig igen i alla fall.

Inga kommentarer: