lördag 26 december 2009

Dagarna före jul......

Dagarna före jul, då skulle allt vara klart - tänkte jag.
Dagarna före jul, då skulle jag rimmat på paketen - tänkte jag.
Dagarna före jul, då skulle jag mest gå runt o njuta av ett pyntat hus - tänkte jag.

Det blev inte så, men allt flöt ju på, problemen som kom, det ena efter det andra, löste vi, (mest gubben min) allt eftersom de dök upp.

Jag fixade och fick iväg en julhälsning till alla lantbrukskunderna. Plus gav årets kunder en julklapp. Sen var det dags för privathälsningarna. Det blev två stora pappersbärkassar till postbilen, totalt. Plus en hälsning till grannarna som maken var snäll o delade ut till fots. Slog in julklappar till de närmaste. Jag slog in lite tomtar som hade för mycket pengar på lager. Det kan de ju inte ha! Jag försöker göra pengagåvor lite festligare än själva pengen. Fingrarna är lite bångstyriga, med pilljobb, men jag är enveten.
Så kom det då snö. Var tvungen att gå ut o plåta lite i trädgården. Det var ju kallt, så det var lättsopad i alla fall.

Min magnolia sover sött just nu.

Snön ligger vit på taken, endast tomten är vaken.........

Ajwon gillar snön, o med den pälsen fryser hon ju inte alls.

Inne pysslade vi. Här tillverkas girlanger, vissa blev uppåt fem meter långa!

Sätta garn i pepparkakor är ju ett lätt pyssel. Sen så får de kanske hänga en stund i granen innan de hamnar i magen. Vi gjorde några till barnbarnet åxå, undrar om han har hängt upp dem eller ätit upp dem..........

Jag fick en fin snöängel utanför köksfönstret. Det var ju mellan 15 o 20 grader minus, så vi var ute i korta etapper.

Lite pulka blev det åxå. Det är ju alltid kul. Undrar hur många ungar som åkt i vår backe?

Barnbarnet fick sitt livs första pulka o var med oss. I år är han så pass stor att det är väldigt kul att åka.

Hundarna fick fnatt....

De sprang........

o sprang.......

Här går det undan!

Två som vallar varann o en som vill leka..........
Fast det fattar de aldrig, vallpojkarna!

Så här vackert var det i stan när vi skiftade barn som skulle vara här.
Taget genom bilrutan, blev inte så illa, om jag får säga det själv.

Så klädde maken granen, med viss hjälp.

En kula här o en grej där......

Den blev som alltid, grann att se på. Vi har en väldans massa pynt, hittade i år en gran med en stor mängd grenar, så den såg inte proppfull ut.
Nu vet jag åxå att Mr X är leken ibland! Han har inte visat det alls det här halvåret, men nu rev han ner kulor och Ajwon tuggade sönder dem. Teamwork! Men även en sur matte!

Inga kommentarer: