torsdag 18 februari 2010

Om katter o hundar o hembry... hembakt!

Mr X har ju upptäckt att brunnslocket till ja, ni vet vad, är varmare än omgivningen och att snön smälter relativt fort där. Det värmer underifrån, om man säger så.
Plus att jag ser honom från köket om han sitter där o väntar. Men en dag när jag tittade ut så fick jag se katten förvandlas till surikat. Det är en snövall framför brunnen ner mot vägen, så han kan inget se åt det hållet. Det har jag inte ens reflekterat över innan han gjorde så här:

Han stod så en lång stund, sen övergick han till att blänga surt in mot mig. "Släpp IN mig nån gång då!"

"Om jag sitter på 3 ben och ser ynklig ut, så kanske hon kommer fortare......"

Givetvis fick han komma in.





---------------

I helgen var barnen ute i snön på gärdet o levde bus. Ajwon hade fullt upp med att springa mellan dem.

Det går tungt, hon ser riktigt förbaskad ut!

"Måste det va så mycket snö, just här där jag ska fram?"

"Det är lika bra att köra så det ryker."
"Kommer du nån gång, eller ska jag behöva springa till dig en gång till?"

"Nu börjar jag bli trött på det här. Stoppa leken! Jag vill inte va med längre!"

Efter det så vägrade hon vara med barnen, hon höll sig runt mig.


----------------

Alla Hjärtans Dag, o barn som inte klarar mjöl o mjölk. Vad gör vi då? Jo, mandelmassekakor! Utbakade i florsocker. Rysligt sött, men gott!

Givetvis utbakade som hjärtan!

Och så lite småhjärtan där de andra var för stora.

2 plåtar blev det. In i ugn , 225 grader i 5 minuter.

De fick passas noga, för de brändes lätt. 5 minuter var för mycket för de små. Vissa var på gränsen till ätbara.

Så till glasyren. Receptet rekommenderade jordgubbsflorsocker på, så det ska jag köpa till nästa gång. Bryter nog av all sötma bättre. Men det gick allt att äta dem med vanligt florsocker åxå....

Glasyren var i hårdaste laget, men jag ville att den skulle stelna fort. Klockan gick, som alltid, väl fort på söndagen, när barnen ska hem igen.

Några intogs till efterrätt, o några fick följa med hem som smakprov.

Facit av det hela: Fort, lätt o bara två ingredienser.

1 rulle mandelmassa, 1 pkt florsocker.

5 minuter i ugnen.

Men nästa gång ska vi kavla ut dem tjockare, och inte ha två storlekar på samma plåt. Definitivt testa jordgubbsglasyr! Jag är ingen större kakälskare, (tar hellre deg) men de smakade ju mandelbiskvier, så även jag åt en del. Nötter o mandel, DET är nåt för mig!

1 kommentar:

bc owner sa...

Där var nåt enkelt som måste testas.=)