söndag 31 januari 2010

Sicken jäkla smäll, rent ut sagt!

Att spisen ryker in när pipan är kall, det har jag ju lärt mig.......
När vi nyss flyttat in och inte fattade att man måste stänga av ventilationen innan man tänder, då var jag smått desperat o ville kasta ut spisjäk.......
Vi hade köket helt grått av rök vid varje försök att elda. Den bara strömmade ut i köket, inget ut i skorstenen. Minns så väl hur arg o frustrerad jag var.
Nu har vi ju lärt oss hur det fungerar. Stäng av den mekaniska ventilationen, öppna dörren o jämna ut trycket, tänd med mycket papper o pinnar så det tar sig fort. Och elda varje dag när det är frost, så inte pipan kallnar. Nu fungerar det bra o jag sitter på kvällarna med 30 grader i köket. Ljuvligt.
Så här kan det se ut när pipan är kall, fortfarande.
Det ryker in, men mindre o mindre.

Öppnar jag fönstret så går det ofta bättre.
På slutet så puffar den ut rökringar i det lilla hålet i plattan. Ser rätt tufft ut.

Så det kan bli lite kallt här, innan man kan stänga dörrar o fönster. Nu den sista veckan har spisen varit svårflirtad o rykt in mycket, trots alla knep jag lärt mig under snart 30 år.
Vill ju inte ge upp, då är det kört med eldning tills det blir annat väder.......
Så jag har stängt in mig i köket, med jacka på o brottats med spisjäk.....

------------------------------


Så på natten till fredag, efter midnatt, så la jag in ett antal tomma kokosnötskal som fåglarna ätit ur, brukar elda dem. Tittar på Tv o så SMÄLLER !! det som ett skott. Rök o glöd far upp ur spisen o fyller köket. Jag far åxå upp, ropar vettskrämd, på den stackars sovande maken (att jag inte väckte ungarna som var här...) o han kom yrvaken ut i köket.
Jag trodde ju huset skulle börja brinna! Men, av med ventilationen, upp med dörren, och lugna ner kroppen.

---------

Antagligen, med eftertanke, så var det nötskalen. Jag la dem på glöden o när de blev tillräckligt varma så small de sönder. Explositionsartat!
Så.... vid 1-tiden på natten till lördagen, skurade jag mitt kök......
Det var fett askstofft överallt! Bord stolar, micro, you name it!
Elspisen var full av sot, vedspisens ovansida dammsög vi dan efter, med bunken maken har till pelletspannan. Sen tvättade jag den med papper.

----------

Men OJ, vad lätt det var att tända igår kväll, o vad bra det brann!
Så den där eländiga smällen gjorde tydligen gott i pipan, nu kanske jag slipper flirta med spisuslingen ett tag. Skönt!

----------------------------


Igår gick vattenpumpens säkerhetsventil sönder, så nu har vi inget vatten.............
Jo då, vi tappar upp i hinkar o baljor, o stänger av igen, enklare än att behöva koka diskvatten och hämta mer vatten hos grannen i alla fall.

---------


Listan börjar bli lång nu, sen julafton så har vi bytt hydrofon o delar av brännaren hos dottern, spisen här o nu är det pumpen. Plånboken gråter! Man får väl se det som en prövning......

Aldrig får man vara riktigt glad, i morgon ringer vi rörmokaren!






1 kommentar:

bc owner sa...

MEN HERREJÖSSES!!!!!!!!!!

Det där kunde ju gått riktigt illa!

Det var ju positivt att det verkade ha rensat pipan iaf.;-)

Kramkram