fredag 15 januari 2010

Gillar egentligen rådjur, men inte just nu!

Usch, jag är så förkyld! Har varit kass o fått tvinga mig att äta i tre dar. Tvinga mig att äta, det låter som en utopi......
Avsade mig barnen i helgen, orkar inte. Hade chans på extrajobb åxå, o fick säga nej.
Så ...... typiskt!
I morgon är det brorsdotterns 20-årskalas "hemma" i H-sund, hoppas jag orkar följa med.
Vill ju gärna, men bestämmer mig i morgon.
---------------
Sen har vi ju julen.......
Den ska helst vara uppe tills gubben fyllt år. I år har jag inte ORKAT ge mig på det tidigare, men imorgon så är det hans födelsedag, så snart......
-----------------
All dekoration och en massa pynt från en totalt död gran. Gissa om det blir barr när vi kommer dit!
Det elektriska ute kanske inte går att ta ner förrän det blir plusgrader, men det kommer ju att släckas i alla fall.

Min "tomteskänk" kommer jag att sakna.

--------------------------
Så var det det där med rådjuren........
Ja, det ÄR jättesynd om dem.
Ja, jag tycker om dem, på gärdena o i skogen.
Ja, det ÄR vackra djur.
Ja, jag brydde mig inte när jag förstod att de varit i trädgården inatt.
Men.......
så gick jag ut o matade småfåglarna.
De #!%!¤! små söta djuren hade toppat min magnolia!!!!!!!
MIN MAGNOLIA!!!!!!!
Som jag köpte för pengar jag fick på 50-årsdan.
Som gav sin första (o enda hittills) blomma i fjol.
Jag var SÅ glad o stolt över den blomman i somras!
Min magnolia som växt i 5 år o fått vara i fred varje vinter.
Den enda växt jag är riktigt rädd om i trädgården!
Den SMAKADE de "!%!#! små söta djuren på inatt!
Jag blev så lessen o arg!
Nu ser den ut så här........
Både pressening o fårnät, hoppas det räcker!
Här hittade de inte mycket, de bara väckte Ajwon som väckte Göran.
Jag sov SÅ gott igenom hela raiden.
Jag är ju så förkyld, mår nästan som en förkyld karl....................

Kylan ställer till det med annat åxå.
Tjälen har gått i jorden, lyft trappen på gaveln, så att nu måste jag gå runt, för att trappan har lyfts upp i dörren. Dörren är igenbommad på obestämd tid.

Trappan i "stora" dörren har också frysit uppåt, så det kan bli en lurig vinken på den innan våren, känns det som. Men den är ju en bit ner, så den lär ju inte bomma igen dörren i alla fall.

Våren ja, den känns långt borta nu när till o med havet fryser ihop, från Orust/Tjörn ända till Danmark, (det sa de på Tv ikväll.)
--------------------
Jag tänker på min barndoms vintrar. Vi åkte spark o skridskor på havet, det känns som varenda vinter. Ett år låg isen ända ut till Väderörännan, det minns jag att de vuxna pratade om.
Ungefär 1966, när jag gick i skola på Hamburgön, så hade vi -30 grader som värst. Det var så mycket is i rännan så färjan tog en evighet att få över till ön. Så vi gick över på isen, o fick skäll av färjegubbarna. Det var ju inte helt ofarligt, om man gick för nära rännan. Det var 2 extra gubbar på färjelämmarna som puttade bort alla isflak så att den överhuvudtaget fick landkänning. På den tiden var det mycket korta lämmar på färjan, så all is behövde komma undan, för att den skulle kunna lägga till. Ibland hoppade de djärvaste killarna av innan den lagt till. Då blev färjgubbarna väldigt upprörda. Det förstår jag idag. Hade nån plumsat i, så hade inte färjan haft en chans att stanna. Då hade hopparen kunnat klämmas ihäl. Men när du är 11-12 år, så är du ju rätt så odödlig.....
Det känns som barndomen och dess minnen smyger på mig mer än vanligt en sån här vinter.......

Inga kommentarer: