måndag 4 januari 2010

En sån dimma!

I morse var det "bara" -4 grader. Rena sommaren!
Sen blev det -7, 8 grader, och efter det -6, sedan efter ett par timmar till, ca 10 grader minus. Det var upp o ner på tempen hela dan!
Dimman, "tjooocka" som vi sa hemma, med betoning på o) rullade in. Det blev rått o kallare än kallt. Jag skärpte till mig, vi tog en promenad. Ajwon blev vit i pälsen, gråhårig, bara sådär!
Den svarta ryggen var inte svart när vi kom hem igen.

Det är vackert med all snö....

En liten enbuske blir riktigt stor med snökläder.

Min pallkrageodling sover med stora vinterhattar på.

Här står jag vid stora vägen o tittar ut över gärdena......

De var där i morse, så de bör finnas där. Tror jag...........

Harar verkar det finnas en hel del. Tror inte de hittar mycket i trädgårdar eller på gärden just nu. Skogens djur har det tufft idag med all snö o hård skare.
Grannens hästhagar syns knappt, ser mer ut som en installation av stolpar...

Ajwon fattade inte varför vi stannade när det kom en bil. Men vi syntes dåligt o på kort håll i dimman. Många kör för fort i väglaget, om jag får säga vad jag tycker! Det är faktiskt is under snön på vägen!

Så kom vi en bit hemifrån, och jag förstod att tjoocka var lokal. Himlen var blå, synen framåt förbättrades avsevärt.

Så det kan bli när man bor i en dal!

Så går vi in i dimman igen...... Det tog emot, faktiskt.
Man borde se ett flertal hus framför Ajwon.
Men det gör man INTE.

Jag hade fingervantar o gick med stavarna, det var inte bra! Fingrarna frös, så det sprängde i dem! Det gjorde ont!
Till nästa promenix får tumvantarna fram!
Ett djupt dike, egentligen....... Med lite is i bottnen. Nu är det bara vitt.
Gårdens vårdträd, undrar om det fryser?
Nu ikväll drar tempen sig ner mot - 20 grader. De säger på tv att Dalarna med flera däromkring, kan få 40-45 grader minus i natt! Stackars folk! Jag tycker - 20 räcker, faktiskt! Vilken vinter vi fått!

1 kommentar:

bc owner sa...

Ja, dimman var verkligen lokal igår.
När vi åkte till Trollhättan åkte vi i och ur dimman ett antal gånger.

Jag har nog hittat en hjälp till Ajwon så hon slipper bli badad i 'onödan' pga snö.

Kramkram