onsdag 27 juli 2011

Minnen...................

Har med lite "barndomens hemma-bilder" i mina minnen... Detta ovanför är från "Giddebôrra", där jag badat SÅ mycket i barndomen. Först själv, innan jag kunde simma, sen med lillebror o sen med mina barn. Nu går jag ner själv o letar snäckor eller med barnbarnen om de är med. Långgrunt, visserliger gyttjig botten, men så barnvänligt. Idag finns en klätterställning/gunga/rutchkana där åxå.


Till höger på berget är en naturlig pall "Feskepalln i Giddebôrra", där storebror ofta stod med spöet. Jag gillar INTE att fiska!! Tråkigt! Så jag var sällan med där. Men till höger om palln, är det ett bra o bråddjupt badställe. "Det djupa i Giddebôrra". Oj vad vi badade där, med våra badgästvänner när vi blev större o kunde simma bra o dyka.....


Här har vi feskepalln till vänster, Snixholmen rakt fram o lite av Brattö till höger. Brattö är rysligt brant, gissar att det är därför den heter Brattö, en brant ö..... En gång simmade vi mellan Giddebôrras feskepalln o Brattö. Utan att nån var med i båt... Det var en hel del båttrafik, o vi visste inte om vi skulle orka.... Så visst, nu fattar jag inte att vi gjorde det så oskyddade.... Vi kunde ju blivit påkörda, brända av maneter eller tappat orken... Hm... Man var odödligare då....
Jisses så ARG pappa blev!! Han blev alltid arg när han blev rädd, o han var ju så mån om oss ungar. Ja, då var det inte roligt, när han kom på vad vi gjort!


Andra sidan av Brattö till vänster o Kalvö rakt fram. Denna delen av Brattö har en "stenmal". En stening sluttning, med en del växter. Så många smultron jag plockat där mellan stenarna! Vi rodde dit, åt smultron o plockade snäckor. Letade spännande vrag, pinnar mm. Där fanns om man hade tur, stora solfjäderformade snäckor. Hade de legat gömda i lera o kommit fram i storm, så var de vackert gråsvarta...... Min granne o jag riktigt tävlade om att hitta dem o få dem med hem.... Jag har nån kvar än. :-)

Man kunde nästan gå torrskodd ut till det lilla skäret strax intill Brattö, framför Kalvö till höger, vid lågvatten, men bara nästan.


Ja, kära nån, så mycket minnen det vaknar av bara några kort....
:-)







Inga kommentarer: