torsdag 22 juli 2010

Till Kalvö med barn....

Så var det då dags att åka till Kalvö över dan. Jag o några av barnen jag har hos mig var där i fjol o de har bett om att vi ska göra det igen.

Eftersom Kalvö är min barndoms paradis, så ställer jag ju gärna upp. Känner inte många därute längre, de gamla är ju borta sen länge o deras barnbarn med barn är där.... Inte lätt att veta vem som är vem inte. Kom på att JAG är ju bland de "gamla" snart!.... Det blir så fel i tanken, det!

Men det är ju inte därför jag o barnen åkte ut. Vi skulle ju ha en go dag, o inte kolla vem som är vem. Det hade vi! Makaronipizza i bagagen, bad, krabbmete, sol o en liten promenad blev det.
Ovan här, denna kom i sist.... sölpelle!
De har en tradition därute. först fiskar man upp krabborna o lägger i "akvariet". Dumma jag kallade det för en fisklåda! Fel, fel fel!
När man tröttnat på att fiska, så tömmer man bara ut lådan, ooops! förlåt! akvariet på bryggan.
Den krabba som först når vattnetet igen vinner krabbracet!
De mina, landkrabborna, (ofrivillig vits, faktiskt!) skrek av skräckblandad förtjusning när krabborna kröp runt.

Akvariet med lite av fångsten. (Inte fisklådan)
Vi vadade på "Killen" och försökte fånga de riktigt små krabborna åxå. Här är en.

När jag vände på ett snäckskal barnen tagit upp ute på det djupa utanför "Hagen" så kom dessa fram. Så söta! Snacka om bäbisar!

Denna familj stod så fint vid vattnet när vi kom med postbåten.
En vuxen o fyra små dunsaker, eller kanske halvstora....
Mamman längst fram, vänster.
Korsö bakom "vabocken". (Tror jag den kallas. Jag glömmer!!!)
De torkade i alla fall fiskevaderna där. Snörpvaderna?
Denna är nygjord, bara för att, fint, tycker jag, en länk till gamla tider.
Backen utanför mosters hus ner mot sjön. Som synes var det en härlig dag!

Vattnet var ganska högt, men det var ändå varmare på Killen än utanför Hagen.
Den lilla ön framför Korsö, "Gullhansken"? dit rodde storebror o jag på vårarna när vi var ute på ön. Vi tittade på alla "skårägg" (måsägg). Måsarna häckade där i stor mängd. Vet inte om de gör det idag.

Den gamla trappan till huset. Jag älskar den! Fast den funnits sen minst 50-talet så är den lika fin. De valde trä med täta årsringar, när de gjorde den. står man barfota på den så känner man årsringarna som kanter under fötterna. Så sliten, så vacker, så HEL ännu! Ska försöka komma ihåg o fråga om moster vet hur gammal den är. 100 år? Vem vet!

"Morbro Gunnars gamla ega" lika fin nu som förr, välvårdad av Ellen o Gunnars barn , o barnbarn.
Roligt att se.

"På veranda sadd de tösera, på kvällarne" o sydde. Helst skulle de laga o lappa, men de smög med ett broderi som kom fram när "de feck sedda i fre e stunn då o då."
Det var inte lätt, folk kom o gick i backen hela tiden, då som nu. Då gömde de flärden o fick fram de trasiga "hôssera" (raggsockarna) Fast nu bryr sig ingen om man broderar. Snarare förvånas om nån skulle göra det skulle jag tro....

Samma vy nerifrån bryggorna. Den fina verandan.

Ja, vi hade en go dag. Tror alla var nöjda, det verkade allt så.
Nästa vecka åker jag tillbaks igen.
Ensam.
Stannar 1 - 2 dygn.
Ska bara vara.
Ser fram mot det efter en hel sommar med barn i huset mest hela tiden.
Sänder en tacksam tanke till min snälla kusin, som gör det möjligt!

Inga kommentarer: