tisdag 6 juli 2010

De ska va gôtt o leva, annars kan det kwetta!

Jag fick ett påpekande att jag skriver sällan numera. Jag vet, det är svårare nu när jag inte har korten att utgå ifrån. Hoppas ha ekonomi att fixa datorn i höst, det är jobbigt att den är halvbra! Men här kommer lite, tack vare dig T, så fick jag till det!
Ja, så var man ledig igen. Har haft barn i 5 dygn, o det är intensivt. Ingen ro att skriva nåt. Nu är allt lugnt, väldigt lugnt, speciellt som gubben är borta på natten o soverpå dan just nu.
Barnbarnet växer, vägde knappt 1200 gram igår! Jättekul. Nu har föräldrarna fått ett familjerum på Näl, så de är i princip onåbara. Ingen mobil, ingen dator får vara på. Sånt får de ordna med i cafeterian. O de är ju givetvis mest med den lilla.....
En mycket stor sak har hänt! JAG HAR BADAT! Det var länge sen, det!
Dessutom blev jag sugen på mer, så nu får vi se hur det blir. :-)
Restevattnet blir sig aldrig mer likt, tihi...
Jag har även kommit igång lite bättre med att gå. Har tagit en större förmiddagspromenad i flera dar nu, ner till bäcken, runt kanterna på vallen, o hem igen. Det blir ca 2100 steg. man bör ju gå 10 000 steg om dan, det gör jag inte. Men jag börjar känna ett behov av att gå ut o gå, o det är ju bra.
Idag var det gott, doften av vitklöver, fjärilar runt benen o lärkan drillade högt i skyn. Har lite bekymmer med ögonen just nu så jag borde haft solglasögon men jag kisade istället.
Det går ju när det är en kortare stund. Jag fick ett namn på min "ljusskygghet" av min ögondoktor för ett par år sen. Tycker det var tufft, jag har fotofobi. Med tanke på att jag aldrig vill vara med på kort, så var det träffande på mer än ett sätt....
Vad har då hänt här den senaste veckan? Det har varit VARMT! Det har varit för VARMT! för mig. Man orkar ju knappt röra sig o det är svårt att sova. Jag har börjat klippa fram den blivande granhäcken på gården. Det tar tid eftersom batteriet på snurren inte varar så länge. det är väldigt bra för mina armar, men jobbigt att det aldrig blir klart...
Åleslånfåren går på Emaus nu, så vi har varit där korta stunder o kollat dem. De har det bra, o daglig tillsyn. Lyxigt.
I helgen var jag o barnen på Backamo på Hantverksmässan. Så mycket fint det finns där varje år! På samma gång så ställer de ut gamla bilar o lyåk. Många vackra fordon med. Men det var i varmaste laget, barnan pallade inte speciellt länge i värmen.
Annars är det mest jobb just nu. Jag har alla barn en hel del extra över sommaren, vi badar, de hoppar på studsmattan, (att de orkar i värmen!), vi decopagar på lådor, batikar på kläder. När de är hemma hos sig så slappar jag mest, så jag orkar med nästa gång de kommer.
Livet är rätt gôtt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var var kameran när du badade?? Jag kräver bildbevis!!!! Ester

bonnmoran sa...

Bildbevis finns, men visas inte för vem som helst! Absolut inte anonymt folk! Det var tom jag som ville ha kort på händelsen! Det du!