tisdag 20 juli 2010

Lite kryp mm.....

Den här vackra Allmän Snabelsvärmaren satt o sov över dan på ett ben i min skohylla på altanen. Den var så fin, olivgrön o rosa på vingarna, rosa ludd på undersidan.

Vi har hittat flera stora puppaskal, de är lite längre i verkligheten än på fotot.
Gissar att de tillhör Snabelsvärmaren, men är inte säker.

Denna lilla grå nattsuddaren sov åxå över på altanen, i en gammal vårglöd, som fortfarande blommar, så jag kan ju inte kasta den än.....
Vet inte alls vad den heter, men den var fin.

Får jag presentera en mycket vacker Dagfjärilmätare, den sov på dörrflugdraperiet idag.
Tydligen är den en nattfjäril, en mätarfjäril, som flyger på dagen.
Knepiga sorter det finns. När jag skulle hjälpa den ut, så kom en geting DIREKT, o skulle ta den. Men med mitt lååånga skohorn så fick jag ut den utan att den blev getingmat.

Var på Åleslån idag. tänkte titta på infotavlan lite, men fick snart gå. Den tavlan har väktare!
Som inte uppskattade oväntade besök så nära.....

Inne vid huset på Åleslån fanns dessa larver. Har kommit fram till att det är Påfågelöga. De åt på nässlor o humle o fanns i hundratal. Svarta, nästan glänsnde lurviga vackra larver.

Ett av barnen hittade lite svamp, själv plockade jag blåbär o smultron. Så det var ju en bra tur, lite sommar med hem!
Så gott!

Inga kommentarer: