måndag 26 juli 2010

Årets första sväng till skogen...

Så vart jag då ledig då, o har en hel vecka för MIG själv. Mja, nästan. Kommer väl inte helt från att fixa mat om jag inte rymmer hemifrån. Gick till skogen på förmiddan, med tre hundar o svampkorgen. Det sägs ju att det är svamp redan...
Först fick jag se på mina poppelstubbar att de stora gula "dasslocken" har kommit i år igen. Vet inte vad det är, men stora o vackra är de!
Tallrikstor...
Dasslocket!
En bit in i skogen så fann jag dem. De smu gula godbitarna. Trots vimsande hundar så var de hela!

Hundar läggs "plats!" tills jag plockat!

Visst är de vackra!!
Gillar däremot inte pissmyrevakterna nåt speciellt!
"Nu hittade hon nåt IGEN! o jag måste ligga ner. Skit åxå! Det är TRÅKIGT!"


Små gula vänner...

De här söta små sakerna blev störda av mig. En satt på den andre när jag kom. Fy då!
Vet inte vad de heter.
Mors lille Olle i skogen gick.......

Nerblåst fågelbo. Strax efter sprang hundarna över det o det blev mos. Fint var det i alla fall. En stund.

"Kom igen Valle! Jag vill LEKA!"

"Häng med nu då! Tråkmåns!"


"Attans Valle, han kom loss!"

"DÄR fick jag dig igen! Kom igen då!!!"

"Vad de håller på. Jag äter hellre pinnar."
Troy skiter i de andra o kör sitt eget race.

Tallört , en saprofyt, som inte har nåt klorofyll. Tycker de är vackra med sina bugande klockblommor.

"Någon/några" störtade igenom myrstacken i sin strävan att vara först. Myrorna uppges ha blivit MYCKET upprörda, enligt senaste tt-nyheterna.
Stackan var mörkbrun av myllrande myror.


"Ja, ja. Jag får väl ligga ner igen då om hon nu absolut vill!"



"Jag lovar, matte, jag stannar här. Jag ser att du plockat med nåt på backen."

"Färdig snart så vi kan gå hem eller?"
Troy bor under mina ben, hela tiden.....

Mitt nya mobilfodral. Vill gärna ha med mobilen i skogen, OM jag skulle ramla o bryta mig. Har hittat detta fodral, att sätta fast på armen. Jättebra, ingen risk att tappa den. Kändes lite som en blodprovtagning i armen efter en stund, bara, men det får jag ju ta.

Det blev inte så mycket bär, men det räcker till mig.
5-6 hallon o smultron hittade jag åxå. :-)


Årets först svampbricka. Lite men naggande gott!

Tog med en "planta" kantareller hem. De brukar stå i ca 14 dar på altan o bara vara fina, när jag gör så här.

Ja, med facit i hand; Det är gôtt att ha med hundarna i skogen. Känns inte så ensamt då.
Det är bra med Border Collie, de sticker ingenstans o jagar inte nåt vilt.
Det är jobbigt med Border Collie, de lämnar en ju aldrig, utan är under benen på en.
Man får bli arg för att slippa ha dem i hälarn när man balanserar eller stapplar fram, som jag gör idag, med mina taskiga knän.
Ajwon har såpass respekt för stavarna, att hon håller sig undan en bit, men Troy... Han åker på både sparkar o smällar från staven när jag fepplar mig, så nära i haserna på mig går han!
Det är som vanligt: Plus o minus med allting här i världen. :-)

Inga kommentarer: