måndag 3 maj 2010

Trädgårdsarbete o blodvite blev det idag!

På förmiddan kom mellandottern ut o hjälpte mig med hallonen + lite till. Barnbarnet o hundarna slappade i solen.
Sen efter maten, så gick jag till attack mot mitt äppelträd, som stått i svärmors trädgård. Transparanter var det på det, men det välte omkull. Synd, det var goda äpplen på det, ofta många åxå. Nu skulle stamman befrias från grenar!

Allt ris från förmiddagen ligger klart för att eldas upp. Det är så bra att lägga det på en presenning o dra det dit man vill.
Jag sågade kvistar o klippte dem sen, så brasan skulle bli kompakt. Givetvis slant jag med sågen. Fepplar mig lätt med dessa dåliga nävar..... Iddes inte hämta plåster.
Det var nästan så jag ångrade det, för det bara rann. Handtagen blev klibbigt! App såna små skitsår ska blöda så!

Inte så snyggt, men det slutade faktiskt blöda efter ett tag!

Min bil ska besiktas för första gången nästa vecka, så den var på koll i Dingle idag. Den kom tillbaks utan några större klagomål, så det bör gå bra på besiktningen.
----------------
Trädet blev som ett stilleben när det var klart. Tänkte på Hönan Agda; "men jag vill ha dig naken då" när jag tittade på det.

Detta ska eldas när nästa regn kommer..........

Detta ska eldas i vedspisen till vintern.......

Detta ska till min pinn-samling................

Men så ligger ju träduschlingen på en av pallodlingarna. Min jordgubb/smultronpall. Det är ju inte bra.

Så kan jag ju inte ha det! Hur gör man, försökte dra bort det, men det kunde jag ju glömma! Inte ville jag be gubben heller, han går o kvider med ont i ryggen just nu. Så jag tog fram sågen, o försökte tänka som Alfons Åbergs pappa; "Akta dig för sågen!"

Det gick fint att kapa grenen. Sågen nöp inte en enda gång!
Klarrt!

Det blev ju lite väl mycke närkontakt nu med, mellan pall o stam, men bättre än innan.
Sen kom ju han med ryggen o flyttade stammen några dm, fast jag inte ville det, så nu är det lite luft emellan pall o stam. Mina pallar börjar bli murkna av ålder nu, så de kanske inte ska stötta stora trädstammar......


Rabarberna är på väg upp. Men det behöver verkligen rensas runt dem!



Ett av stånden är hyfsat kraftigt. Det är inte helt överväxt heller, så det orkar väl mer.

Aronian är mindre i år än i fjol, den är toppad av hare eller rådjur, men kämpar på.


Båda plantorna är bearbetade, men de lever.

Haqllonen uppbundna o fina. Men en hel del avgnagda här åxå. Det blir lite hallon i år!

Inne o avtvättad så visade det sig att det var som jag trodde; ett ynkligt sår! Men tuggat, många små rispor på samma ställe eftersom det var sågen som var orsaken. Klippte bort lite löst skinn, som hängde bredvid....

På kvällen kom ett rådjur smygande från min sida av vägen, gick över o ner på gärdet. Det var väl långt håll för min kamera, men det går ju att se vad det är i alla fall. Med god vilja. Kanske.


Ja, idag blev en hel del gjort i trädgården. Röjde i min bod sen, på kvällen, åxå. Där har jag bara skickat in grejer hela vintern, så det behövdes. Nu är det bara resten av trägårn kvar. Plus altanen, plus gräsmattan plus........

Men det brukar fixa sig, så det gör det säkert i år åxå!

Inga kommentarer: