onsdag 19 maj 2010

Mammas lyckoklöver.

Vilken bra blomma den är, mammas lyckoklöver. Googlade på den, Oxalis heter familjen, sen finns det många varianter. Hittade två sorter med lila blad, vågar inte säga vilken min är.

Den 10:e april så tog jag o knosade sönder den gamla jordklumpen försiktigt, lite väl sent, kanske, så jag var väldigt rädd om "kottarna". Rhizomerna heter det. (Tack googel! Funderade på hur jag skulle stava till dem.) Plockade ut dem o la dem i lådan jag har när jag planerar om växterna.

Sen ner med dem i jorden. Det blev trångt, men alla SKULLE i, vill inte ha mer än en planta.

Sen kom jag på att den svarta krukan var större, så det var bara att börja om igen.....
Klart!
10 april, som sagt.
19:e april kom de första bladen, lite försiktigt.

22: april var de nästan sin halva färdiga längd, o mer ville upp.

7:e maj var det klart, till o med blommorna har börjat komma.
27 dar från kotte till blomma!
Sen vissnar den ner totalt på hösten, kan förvaras svalt o "glömmas" till nästa vår. En aning vatten ibland, bara.
Såna blommor tycker jag om!

3 kommentarer:

jessiew sa...

Okey =)
En sådan blomma är med i ett blomsterarrangemang på jobbet, kanske man kan lyckas få norpat till sig den sen när den blir tråkig och någon vänlig själ på jobbet vill slänga ut den =)

Fin var den din blomma!

bonnmoran sa...

Man får inte glömma att vattna den, bara. Den har vattenrika stjälkar under de vackra bladen.

bc owner sa...

De är enkla men vackra.
Utomhus kan de bli ett riktigt ogräs.